Alkoholinntak & urinprøve

Heisann!
Jef ble misstenkt for narkotikabruk av min arbeidagived og ble pålagt og ta blod og urinprøver. Alle har vært rene men har påvist et alt for høyt alkoholinntak de siste 6 ukene + kodein og morfin for at jeg fikk utskrevet paralgin forte av min lege. Da så det ikke bra ut på prøvene (målte 0,6) på seksukers alkoholprøve. Forklarte at det vært mange helligdager i Mai måned ergo en del fyll.
selvom jeg fremviste epikrise & resept mente de at det kunne virke som jeg har et missbrukproblem. Nå har jeg en prøve igjen om 7 dager og skal holde meg helt ren frem til da, men lurer litt på hvor mye forskjell det kan utgøre på en prøve, drakk senest for 3 dager siden og pleier drikke ca 6-7 øl et par 3-4 ganger i uken

Kvinne, 32 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra du får tilbud om oppfølging gjennom jobben. Vi håper de har tilbud som kan gi deg adekvat hjelp. Prøvene dine vil vise synkende verdier når du slutter å drikke. De vil kunne se det etter en uke dersom du har vært helt edru. Hvor mye de vil synke, kan ikke forutsies, men det er kanskje heller ikke det viktigste. Det viktige er jo at de ser nedgangen.
Dersom du har ytterligere spørsmål om oppfølging i arbeidslivet, anbefaler vi AKAN.