Alkoholavhengighet

Hei.
Jeg har vært en alkoholiker de siste årene og de to siste har jeg drukket omlag en 6 pakning nesten daglig. Jeg har nå søkt om innleggelse og håper jeg er ‘inne’ om få uker.
Jeg gleder meg veldig til å få hjelp til å bli ‘fri’ men gruer meg også…
Kan dere svare på når jeg kan forvente at det fysiske ‘behovet’ dabber av/forsvinner?
Og når en kan forvente å få gledesfølelsen tilbake?
Mvh
fortvilt ‘alkis’

Kvinne, 45 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med din beslutning om endring! Det er veldig normalt å grue seg, nesten alle som skal endre rusvaner gjør det, og de eller fleste er veldig ambivalente. Det kan være en idé å tenke langsiktig, dersom du skal tenke fremover. Det kan ofte være tøft de første månedene, men hvis du ser for deg situasjonen om fem eller ti år, ser ting plusteselig veldig bra ut. Samtidig er det også viktig å huske det gamle ordtaket «ta en dag av gangen».
Her er noen tanker omkring dine spørsmål.
Det tar ikke veldig lang tid, for noen går dette over i løpet av et par uker, for andre kan det ta litt mer tid. Problemet med trangen til å drikke, er at den er veldig situasjonsbetinget. Du kan føle deg helt fri for lyst til å drikke i noen sammenhenger, men hvis du er på visse steder, sammen med visse personer, eller feks. er deprimert, kan trangen til å drikke plutselig dukke opp med full kraft. En slik situasjonsbetinget trang er noe av det aller viktigste å finne ut hvordan du skal forholde deg til etter behandling. Det vil oppstå situasjoner der det vil være meget fristende å drikke, men hver gang du klarer å motstå trangen, vil det bli lettere. Det å legge til rette for å unngå slike situasjoner som du vet er risikable, vil være det som avgjør om du klarer deg over tid eller ikke.
Og når en kan forvente å få gledesfølelsen tilbake?
Dette vil også gå opp og ned. Mange får ganske raskt tilbake livsgleden og overskudd, appetitt, søvn osv. Men det er ikke noe som holder seg opp en gang for alle. Det er vanlig at man etter en viss periode kan gå litt lei og kanskje føle at en har fortjent en fest. Dersom du holder deg edru over tid, vil det etterhvert bli slik at du ikke lenger føler noe behov for å drikke i det hele tatt. Dette vil kunne ta lang tid, da snakker vi kanskje om år, men før den tid vil livsgleden komme og, i perioder, gå. Det vil gå opp og ned, slik det jo gjør for alle mennesker her i livet. En utfordring vil nok bli å kjenne på at det går opp og ned uten å forsøke å drukne sine sorger i alkohol. Hvordan du skal takle det kan du få hjelp til i behandling.