Alkohol ødelegger meg og mitt forhold

Jente i samboerskap i noen år. Full jobb, deltidsjobb og deltidsstudier. Hus, bil, osv. Alt er «tilsynelatende» på stell. Men alkoholen tar stadig over mer og mer. Jeg har forsøkt aktivt i 1.5 år og kutte ned, med varierende hell. Nå er vi kommet dit at min samboer ikke klarer leve med situasjonen lengre. Jeg har vært innom AA og NA, men «føler meg ikke som en av dem» – på tross av at vi har samme problem. Jeg vet med meg selv at jeg har en avhengighet og et unormalt forhold til alkoholen. Det siste i hele verden jeg vil oppleve, er at drømmemannen som jeg ønsker giftemål og barn med, skal forlate meg. Han er fortvilt over brutte løfter og gjentatte sprekker, det samme er jeg. Ønsket og motivasjon er helt klart på plass, men gjennomføringen ikke enkel. Tanken på den sorgen det er å miste min kompis kong alkohol, er skummel. Men jeg er nødt til å få det til nå, både for meg og han. Tingen er at jeg ikke kan ha dette registrert i registrer og journaler. Da mister jeg alt arbeid og studier. Så fastlege er ikke aktuelt. Hvordan kan jeg få hjelp noe sted? Hvem kan jeg snakke med og støtte meg på gjennom dette? Og hvordan skal jeg få dette til… Samtidig lurer jeg på hvordan jeg kan berolige min samboer, og få han til å ikke føle seg så alene? Livredd for å miste han, da vil livet mitt rakne fullstendig. Håper på utfyllende svar. Mvh.

Kvinne, 35 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig.  Ikke all behandling passer for alle, så det at du ikke opplevde at det hjalp å gå i AA eller NA betyr ikke at det ikke finnes en behandling som passer for deg. For de fleste steder trenger man en henvisning, som man jo får av fastlege eller andre som kan henvise. Du skriver at dette ikke er aktuelt på grunn av det du jobber med og studerer. Alternativet blir da å få privat rusbehandling eller privat psykolog. Disse har imidlertid samme opplysningsplikt som det offentlige, så dersom det er forhold som utløser meldeplikten må de også forholde seg til det.  Vi forstår at det kan være vanskelig å søke hjelp, dersom det faktisk er slik at du risikerer å miste jobben. Vi vil likevel råde deg til å vurdere det siden du allerede har prøvd å slutte alene i 1,5 år med varierende hell. Du er nå i en situasjon hvor du ikke har det bra og samboeren din ikke klarer å leve med dette mer. Du må derfor vurdere om det er verdt det å søke hjelp eller om du vil gjøre et nytt forsøk på egenhånd. Vil du prøve på nytt på egenhånd kan du ta en titt på vår side med forberedelser til å slutte med alkohol.
Du spør også hvordan du kan berolige din samboer. Hvis det er slik at det har vært mye brutte løfter slik som du beskriver, er kanskje det som kan berolige ham at du holder løftene dine og ikke gir løfter du ikke vet du kan holde. Det å se at det går bedre med deg er nok det som vil berolige ham mest. Det kan også være fint for ham å ha noen andre å snakke med, det kan være venner og familie eller en pårørende gruppe. Han kan for eksempel kontakte Veiledningssenteret for pårørende. Familieveiledning er også et alternativ.