Hei! I januar fikk jeg en depresjon og måtte bruke Sobril for å dempe angst og uro. Brukte 15mg 2-3 ganger pr dag i ca 8 uker. Disse fikk jeg utskrevet av en spesialist. Fikk enda mere angst og da mente fastlegen at jeg var blitt avhengig og satte meg på en nedtrappingsplan på 10 uker. Slet med mye angst i denne perioden men jeg fulgte planen. Har nå vært uten Sobril i 8 uker. Problemet mitt nå er at jeg igjen har blitt deprimert og gråter mye. Har startet med Wellbutrin men synes ikke det hjelper stort. Lurer derfor på om depresjonen kan skyldes abstinenser fra Sobrilen? Takknemlig for svar!

Kvinne, 54 år fra Vestfold


RUStelefonen svarer:

Abstinenser fra Sobril varer normalt fra 1-2 mnd. (men kan også vare en god del lenger) og har ofte form av stress, angst, uro, skjelving og kramper. Siden du hadde angst og depresjon i forkant, er det ikke uvanlig at du i abstinesperioden opplever at dette blir forsterket, i noen tilfeller oppleves det også verre enn det var i utgangspunktet.

Det er ikke uvanlig at plagene varer lengre enn åtte uker, men om du ikke merker noen bedring vil vi anbefale deg å kontakte lege slik at dere kan finne en løsning. Dersom du ikke allerede går til psykolog, vil vi også anbefale deg å be om en henvisning fra legen.

Det er viktig å gi deg selv tid og anerkjenne hvilken utrolig bra innsats du allerde har gjort. Det er helt normalt å ha følelsene utapå i en ganske god periode. Men det vil bli bedre. Virker ikke Wellbutrin, kan du rådføre deg om andre legemidler i stedet. Vurder også alternative behandlingsformer som samtaler med psykolog, oppmerksomt nærvær, akupunktur mot senabstinenser (se NADA-Norge), massasje, svømming, oljebad osv.

Det er også viktig med en sunn livsstil (du sier ikke noe om dette). Fysisk aktivitet, sunt og regelmessig kosthold, lite eller ingen alkohol, regelmessig og passe mengde søvn. Sosialt nettverk er viktig. Noen som kan oppmuntre deg og si som sant er at du har fått til noe som mange sliter med å få til.