Heroin ødelegger livet ditt?

Hei, jeg lurer på hva heroin kan gjøre med livet ditt. Jeg har en presntasjons oppgave på skolen, og jeg synes det er viktig å få med hvordan heroin kan ødelegge livet ditt, f.eks familie og jobb.

Kvinne, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Heroin regnes som et av de mest avhengighetsskapende stoffene som finnes. I tillegg er det ofte – men ikke alltid – slik at den som bruker det har en usunn livsstil på andre måter også. Når en blir avhengig av heroin, er det ikke så mange andre ting som teller. En bryr seg mindre om venner, familie, jobb og andre «vanlige» aktiviteter. Mange som bruker heroin har derfor ingen jobb og heller ikke så mange venner utenfor rusmiljøet. Du kan lese mer om heroin på våre sider.