Typen min røyker weed

Hei, typen min røyker weed og mener det hjelper han mot depresjon og soveproblemer. Det respekterer jeg, men samtidig synes jeg at han skaper et nytt problem ved å fikse et annet:/ har prøvd å snakket med han om røykinga, men han er ikke helt enig :/// hva skal gjøre, hjelp!

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at man er uenige om rusbruk, og det er et tema som kan være vaskelig å snakke om. Vi har derfor laget en side med noen tips til hvordan man kan snakke med noen om deres rusbruk.
Kanskje det kan være et godt utgangspunkt å ta tak i de problemene kjæresten din oppgir som grunnen til at han røyker, nemlig depresjon og sovproblemer.
Det som kan være nyttig for ham å vite er at selv om han opplever at cannabis hjelper mot depresjon og søvnplager her og nå( noe som er omdiskutert), kan jevnlig cannabisbruk over tid ha motsatt effekt.  Flere opplever at de over tid får et generelt lavere energinivå. Man kan også få problemer med søvnmønsteret, konsentrasjonsevnen, hukommelsen og noen opplever at de føler seg deprimerte eller likegyldige. Det kan altså være slik at han etterhvert ikke vil føle at cannabis hjelper ham med de problemene han har.  Det positive er at disse symptomene normalt vil være forbigående en viss tid etter avsluttet bruk.
På sikt vil det nok derfor være bedre for kjæresten din å få profesjonell hjelp med depresjonen og søvnvanskene sine. Det kan han få ved å kontakte legen sin og få en henvisning fra hen.  Det er derimot ikke sikkert at kjæresten din er enig i dette, og om han ikke ønsker å slutte med cannabis er dette noe du selv må vurdere om du vil leve med eller ikke.