Trygdet (Antabus for å begrense alkoholbruk)

Jeg bruker noen gang antapus tabb, som jeg kjøper fritt på apoteket her ci Thailand. Denne chronol. Funker fint til mitt bruk, når jeg ikke vil bli lokket på fest, og tar personlig ansvar for min kropp. Kan jeg fortsatt bruke denne for å holde meg unna alkohol for lengere tid, til hjelp for å legge av all alkoholforbruk ?

Mann, 60 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det kan være en god støtte å bruke Antabus – både for å begrense bruke og for å ev. slutte å drikke. Det kan ofte være lettere dersom du har en samtaleprtner, men vi vet ikke hvordan mulighetene for dette er der du befinner deg. Skal du bruke Antabus for å begrense periodene med alkoholbruk, er det imidlertid viktig at du planlegger godt hvilke perioder du vil og ikke vil drikke. Det kan være ganske belastende for helsen diun dersom virkestoffet i Antabus ikke er fullstendig ute av kroppen når du drikker.
For eksempel: Bruker du Antabus over tid/jevnlig vil det bygge seg opp et lager i kroppen, og det tar lengre tid før du kan drikke igjen. Hvis du har brukt flere dager i uka over en del uker, bør du vente minst en uke før du drikker. Har du bare tatt én eller noen få tabletter, kan du vente kortere, noen dager, før du drikker.