tok for mye Sobril av et uhell. Er det farlig?

Hei. Jeg har forbigående angst pga en vanskelig situasjon. Jeg har fått 15mg sobril 3 ganger om dagen for å hjelpe meg gjennom 3 uker av krise frem til neste legetime. Jeg merker at jeg blir lett glemsk av Sobril. Jeg tok en etter lunsj idag og min sønn (19 år) kommenterte at jeg nettopp tok en før lunsj. Det var et uhell men det betyr at jeg fikk i meg 30mg dosering på en gang av et uhell 🙁 Jeg har tenkt å be legen etter en annen medisin som ikke gjør meg glemsk ved neste legetime men kan dette skade kroppen min?

Kvinne, 41 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er som regel ikke farlig å ta litt for mye Sobril – dette er et legemiddel med forholdsvis lav risiko for overdose, sett at du ikke kombinerer med andre dempende stoffer. Dette uhellet du hadde hvor du tok en for mye er altså ikke noe å bekymre seg for. Men, Sobril er også potensielt ganske vanedannende, så hvis du bruker mye av det, vil det også være større risiko for å utvikle avhengighet. Derfor kan det nok være en god idé, som du sier, å snakke med legen om medisinbytte.