Sobril – vondt i armene

Hei!
Jeg har hele livet hatt litt angst og uro i kroppen men det siste året har det vært mye stress med skole osv, dro derfor til legen og fikk Sobril 10 mg på resept slik at jeg skulle komme meg igjennom eksamensperioden. Jeg har tatt 13 tabletter i løpet av en måned. Jeg har ikke tatt Sobril i dag, plutselig fikk jeg vondt i begge armene og det kjennes ut som voksesmerter, slik jeg fikk noen ganger da jeg var barn, også har jeg hatt skjelvinger i hele dag, kan dette skyldes Sobril?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
13 stk Sobril fordelt på en måned, vil si cirka en tablett på 10 mg annenhver dag. Dette kan være tilstrekkelig til at du får noen plager ved opphør av bruken, vanligst ville da vært for eksempel økt angstfølelse, uvirkelighetsfølelse, svimmelhet eller nedstemthet. Å få vondt kun i armene er verken en vanlig bivirkning eller en vanlig abstinensreaksjon. Skjelvinger og muskelplager er derimot vanlige abstinensplager, først og fremst ved bruk over tid. Det er vanskelig å si hva disse plagene skyldes, og om det skyldes Sobril. Om du har skjelvinger og plutselige uforklarlige smerter er det, uansett årsak, anbefalt å kontakte en lege.