Rusutløst psykose

Hei. Jeg lurer på noe ang rusutløst psykose. Hva menes med at noen er mer utsatt enn andre? Hvem er utsatt for psykose som følger av rus? Feks amfetamin, GHB, MDMA, ecstasy osv

Mann, 26 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette er et godt og vanskelig spørsmål. Og det forskes en god del på rus og psykiske plager og lidelser generelt, og på psykoser spesielt. Det man vet, er at noen mennesker er mer utsatte enn andre. De er mer sårbare. Hva betyr egentlig det? Det kan være mange og sammensatte grunner til at noen er mer utsatte/sårbare. Ett element er helt klart genetikk/arv. De som har mye psykoser i sin slekt, er mer utsatte enn de som ikke har det. Et annet aspekt er oppvekst/miljø/sosial omgang fra barndommen av. Her er det menge faktorer. Men en kan tenke seg at de som lever i en familie med mye ustabilitet, dårlge rutiner, kaos, vold, kjefting, dårlige mat- og søvnvaner, rusbruk osv. vil være mer sårbare for å utvikle et problematisk forhold til rusmidler, både ved at de lettere kan utvikle avhengighet og ved at de lettere kan utvikle psyiske plager og lidelser som en følge av oppvekstsituasjon gjerne med rusbruk på toppen av en allerede sårbar livssituasjon.
Psykiske plager og lidelser som følge av rusbruk har alltid mange årsaker, og det er glidende overganger mellom «ingen psykiske plager» og «helt psykotisk». Og det er viktig å være klar over at de fleste som eksperimenterer med rus får ikke alvorlige psykiske lidelser, men en god del kan få forbigående psykiske plager (som hos de fleste går over når man slutter med rus).
Når det gjelder de ulike stoffene, vet vi en god del. Alkohol i store mengder over tid kan føre til depresjoner og alkoholdemens i tillegg til en rekke alvorlige skader på indre organer. Amfetamin (og tildels kokain) er nok de stoffene som gir størst risiko for psykoser. MDMA/ecstasy kan i noen tilfeller gi akutte angstreaksjoner som kan gå over i psykoseliknende tilstander. Bruk av MDMA/ecstasy over tid kan gi depressive reaksjoner. GHB brukt over tid kan lett skape psykisk avhengighet, og blant annet depresjoner når en prøver å slutte. I tillegg er GHB svært skadelig for indre organer, f.eks. svelg og mageregion (fordi det ofte er etsende). Cannabis (hasj/marihuana) kan for noen få være med å utløse ganske alvorlige schizofreniliknende tilstander og psykoser. Dette gjelder de som er utsatte, særlig genetisk, som begynner tidlig, og som bruker mye. For de fleste gir cannabis ikke psykoser, men ganske mange kan oppleve angstreaksjoner under rusen, såkalt hasjnoia, som går over når rusen går ut.
Håper dette ga deg litt svar, men ta gjerne kontakt om du vil ha mer informasjon.