Hei.
Jeg har foreldre som sliter med alkoholavhengighet og som har gjort det i snart 8 år. Det har blitt verre de siste årene og jeg og min søster har blitt enige om at vi syns det er nok og vil gjerne finne en måte å hjelpe dem på. Har dere noen tips?

Kvinne, 22 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det kan være svært utfordrende for barn å forholde seg til foreldre med alkoholproblemer. Det er bra at du og søsteren din tar tak i dette, men det er også viktig å vite at det først og fremst er foreldrene dine som må gjøre noe med problemet. På vår hjemmeside ligger en guide som kan være ok å ta en titt på før dere tar opp temaet.
Dersom foreldrene dine skulle ønske hjelp finnes det ulike tilbud . Gå inn på helsenorge.no velg type sykdom/behandling og region, så får du opp en landsdekkende oversikt over tilbud. Som oftest vil det være nødvendig med en henvisning fra lege.
Du skriver ikke noe om du eller dine søster bor sammen med foreldrene dine. Gjør dere det, kan kanskje familierådgivning være et alternativ, men det krever jo at alle er villig til å delta. Du finner uansett oversikt over familierådgivningskontor her.
Vi anbefaler at du eller dere som pårørende også tar kontakt med Veiledningssenteret for pårørende.
Du/dere er også velkommen til å ta kontakt med oss på tlf 91508588 eller chat for en nærmere samtale om situasjonen. Dette gjelder selvsagt også for dine foreldre.