rusa

Hvor lenge sitter rusen i kroppen etter man har tatt store mengder paralgin forte…. 200 stykk på 4.5 dager,over maaaaange år. Går den fortere ut fordi man blir immun eller sitter det lengere i kroppen? Lurer også på hvordan den rusen virker,kjennes ut som??

Kvinne, 44 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på om du spør om hvor lang tid det tar før Paralgin forte er ute av kroppen, eller om du lurer på hvor lenge du vil føle deg rusa.
Paralgin Forte inneholder virkestoffet kodein. Dette sitter i kroppen i ca 3 døgn ved enkeltdose og i ca 4 døgn ved mer omfattende bruk. Virketiden er derimot noen timer.  Du kan lese mer om dette i Felleskatalogen. Det går ikke raskere ut av kroppen selv om kroppen er tilvendt stoffet, men du vil få mindre virkning etterhvert som du tilvenner deg dosen.  Du spør også hvordan rusen vil kjennes. Paralgin forte er et smertelindrende preparat, har en sløvende effekt og kan gi en følelse av eufori.
Vi vet ikke om dette er noe du får utskrevet av lege, men det du beskriver er en svært stor dose. Vi vil derfor anbefale deg å kontakte legen din.