Rusa (mann som ruser seg på paralgin forte)

Har en mann som ruser seg på paralgin forte 35-45stykk på 24 timer….har drevet med tabelettene i over 25 år.hva gjør jeg????hjelp dette går ikke lengere.

Kvinne, 44 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dersom han spiser så mange Paralgin forte hyppig, vil det kunne føre til alvorlig leverforgiftning. I tillegg vil han – etter 25 år – være sterkt avhengig av kodein (et av virkestoffene i Paralgin forte). Det finnes hjelp å få, både for ham og for deg. Hvis han ønsker hjelp, får han det av sin fastlege. Du kan også be om henvisning til passende tiltak. Det aller viktigste i din situasjon er at du finner noen å snakke med. Du trenger noen å dele situasjonen med og hjelp til å vurdere hva du selv kan gjøre for deg selv. Når kommer det til et punkt hvor du ikke kan leve med situasjonen lenger, og hva skal du da ev. gjøre?
Det er i utgangspunktet ingen som kan tvinge manne din til å endre seg. Det er basert på frivillighet. Det kan noen ganger hjelpe å legge litt press på ham, men du vet aldri hvordan et slikt press evt. vil slå ut. La si du går til hans lege og forteller om hans medikamentbruk. Da vil legen ta det opp med ham og han vil måtte bevise at han ikke bruker noe. Bruker han store mengder tabletter, vil han f.eks. miste førerkortet (for en periode). Men du vet ikke hvordan mannen din vil reagere på det. Blir det verre? Bedre? Eller om man snakker med hans arbeidsgiver vil de kanskje ta det opp med ham; men igjen, man vet ikke hvordan det ev. vil slå ut.
For mange pårørende er den aller viktigste (og ofte eneste) de kan gjøre å se på sin egen situasjon, hva kan jeg leve med? Hva kan jeg gjøre for meg selv? Hvem kan jeg snakke med? Du kan drøfte disse problemstillingene med Veiledningssenteret for pårørende i første omgang, og deretter med din fastlege.