Rus i familien

Hei.
Jeg ser dere er stengt i pinsen derfor sender jeg melding. Jeg har ett problem med min mor og stefar. Min mor ruser seg ikke men lever med en mann som røyker hasj. Dette har eskalert så mye at han driver med salg i tillegg til eget bruk og forsyner bygda de bor i med dette. Jeg er sterkt imot dette og har utrykket dette for min mor men hun tørr ikke gjøre noe imot han fordi han et skremmende å si noe imot om… Jeg jobber offentlig og ønsker ikke være hjemme hos mamma og stefar fordi jeg er veldig redd for at det kan bli razzia. Jeg har en sønn på 10 som jeg er veldig redd for skal blir involvert i noe som det her… jeg aner ikke hva jeg skal gjøre?? Jeg ønsker å ringe tipstelefon til politiet men er så redd min stefar, for om de skjønner at det er meg eller om han kan skade mamma. Jeg er 33 år og like lojal som jeg alltid har vært… dette er kjempe vanskelig. Kan jeg miste autorisasjonen min om jeg skulle være i samme hus under en razzia i mitt eget barndomshjem? Kan jeg bli arrestert? Kan barnet mitt bli tatt av barnevern ol om dette skulle skje?? Jeg har så mange spm som jeg ikke får svar på siden jeg ikke kan snakke med noen om dette… Det har vært slikt i mange år nå og jeg vil ikke lengre stå på sidelinjen og akseptere dette! Jeg har som sagt fortalt mamma hva jeg synes om dette men hun sier bare at jeg er teit og at jeg overreagere… gjør jeg det?
Jeg kjenner at jeg vil prate med noen om dette.

Kvinne, 33 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi kan ta dine konkrete spørsmål først.
Kan jeg miste autorisasjonen min om jeg skulle være i samme hus under en razzia i mitt eget barndomshjem? Nei. Du har ikke noe ansvar for dette, og har heller ikke noen som helst befatning med illegale stoffer. At du er på besøk hos din egen familie bør ikke komme som noen overraskelse på noen.
Kan jeg bli arrestert? Du vil ikke bli straffet hvis du ikke har gjort noe galt. Dersom du er tilstede under en razzia, vil de snakke med deg, enten på stedet eller på stasjonen. Det vil være flere tilstede som kan bekrefte at du ikke har noe med dette å gjøre, og du vil raskt bli sjekket ut av saken.
Kan barnet mitt bli tatt av barnevern ol om dette skulle skje? Det er ikke en god idé å ta med deg sønnen din dit hvis du vet det er omsetning av hasj. Det vil nok bli oppfattet som litt uforstandig. Du vil neppe miste omsorgen på grunn av det, men det tryggeste er nok å holde ham unna et slikt miljø. Dersom du er der alene, vil det ikke være aktuelt at barnevern eller andre griper inn.
Du sier du har snakket med din mor og at hun synes du overreagerer. Det kommer jo litt an på hvordan situasjonen faktisk er. Hvis du er sikker på at han selger hasj fra sitt hjem, ville vi nesten råde deg til å la være å besøke dem. Du vil ikke bli straffet for det, og heller ikke miste omsorgen, men for å unngå å bli dratt inn i en sak, er det best å bare holde seg unna.
Hvis han forsyner bygda med hasj, er det ganske stor sannsynlighet for at politiet er klar over situasjonen, eller vil komme til å bli det ganske snart. Hvorvidt du vil anmelde ham eller ikke, må bli opp til deg, men man kan tipse politiet anonymt. Dersom han røyker cannabis, men ikke selger det, er saken en litt annen. Da er det mer snakk om et livsstilsvalg. Det må nesten bli opp til ham hvordan han lever livet sitt, og din mor må selv ta stilling til om hun ønsker å bli værende i dette forholdet.
Ta gjerne kontakt (915 08588) hvis du vil diskutere dette videre.