Ritalin

1. Er det ulovig å bruke adderall og/eller ritalin
2. Er det å bruke ritalin/adderall før en eksamen slags type juks
3. Hva slags bivirkninger gir ritalin/adderall
4. Hvor får man kjøpt adderall og hva slags pris selges det for

Kvinne, 15 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
1: Det er kun lovlig å bruke Ritalin (og lignende medikamenter) dersom du har resept på dette fra legen. All annen bruk straffes på lik linje med bruk av illegale narkotiske stoffer.
2: Mange vil nok påstå at det er juks, ja. De som øver til eksamen på vanlig måte, dvs. uten å bruke slike medikamenter, vil nok oppleve det som ganske urettferdig at andre tyr til den typen hjelpemidler (eller «prestasjonsfremmende midler», som det også kalles – noe som helt klart kan betegnes som juks). Det er for øvrig også slik at slike stoffer egentlig ikke hjelper så mye som de ryktes å gjøre – mange vil faktisk oppleve at det blir mer krevende å konsentrere seg etter å ha tatt slike medikamenter. Du vil nok oppleve bedre konsentrasjon dersom du sitter og jobber et sted du kan være i fred, og skru av alt av elektronikk, internett og lignende. Å prøve å finne en oppriktig interesse for temaet du leser om/jobber med, kan også være nyttig.
3: Ritalin (og lignende medikamenter) kan potensielt gi en lang rekke bivirkninger. Ulike personer opplever ulike bivirkninger i ulik grad. Hvor mye man bruker, har også mye å si for eventuelle bivirkninger. I Felleskatalogens omtale av Ritalin finner du et avsnitt om (kartlagte) bivirkninger.
4: Vi kan dessverre ikke gi deg noen oppskrift på hvordan du kan kjøpe Ritalin (og lignende medikamenter) illegalt. Det blir en type brukerveiledning vi ikke gir. Dersom du føler at du har behov for slike medikamenter, bør du avtale en time med legen din, som kan skrive ut dette til deg dersom det finnes medisinsk grunnlag for det.