Hei!
Jeg har en venn som virkelig trenger akutt hjelp. Han drikker,og helsemål hans er skrøpelig. Han er skinn og bein,og han klarer nesten ikke å gå lenger.
Kan jeg få hjelp til behandling til ham.
Hans mor og hans søster har gitt ham opp for mange år siden

Mann, 53 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du engasjerer deg og vil hjelpe vennen din. Du skriver ikke noe om hvorvidt han ønsker hjelp eller ikke, og akkurat det er ganske viktig i denne sammenhengen. Det første du bør gjøre er å ta en samtale med han om situasjonen og høre hvilke tanker og følelser han har knyttet til dette. På vår hjemmeside finner du en guide for bekymringsamtaler som kan være ok å ta en titt på. Hvis det viser seg at han ønsker hjelp vil dere finne en oversikt over hjelpetilbud som finnes i hans område ved å gå inn på nettsiden til Helsenorge.no. Skulle det vise at han ikke ønsker hjelp så er det begrenset hva du kan gjøre og da er det også viktig å ta vare på deg selv og dine egne grenser.
Ønsker du en utdypende samtale om dette er du velkommen til ta kontakt med oss på telefon 08588 eller chat i åpningstiden. Din er venn er selvfølgelig og så velkommen til ta kontakt.