Mye amfetamin og lite spising

Hei, jeg hadde vel tatt nærmere 1g med amfetamin som skudd (sprøyte) og 0,6 ca av de var 90% rein amfetamin. Jeg hadde tatt 0,4 av de iløpet av dagen, 2 doser. På den andre dosen slet jeg litt med å treffe åren, så dro jeg den litt tilbake og så skiftet retning mot åren så traff jeg den, men var litt skjelven med når jeg skulle skyve inn, så gikk litt fram og tilbake men det kom ikke noe Sterling brenning. Så vet ikke om jeg gikk igjennom eller lagde flere rifter i samme blod åre. Så på natten tok jeg 2 doser med 0,6 den først var veldig kraftig fikk smak i munnen halvveis igjennom, så etter den var dosert satt jeg og slappet godt av i noen timer, så fikk jeg dritvondt i armen der jeg hadde strevd med å treffe og d banket og mye sånn. Så følte jeg att blodet noen ganger gikk fort oppover eller noe, så fikk mange ganger etter kick og smak i munn, følte att når armen var nesten strokket helt ut så fikk jeg amf i gjennom så tenkte åren ble litt tettet, men etter en stund så var d vanselig å røre hunden ut og inn. Så leste jeg litt på ting d kunne være men fikk aldri noe ordentlig svar. Redd d kan være blodpropp. Siden tilslutt så ble d så ondt att jeg hyperventilere, var engstelig og tungt å puste og ondt i brystet så pustet jeg så rolig som mulig. Så tok jeg en sovepille og fikk sove, dagen etter på mye bedre men ondt å løfte ting og kjenner pulsåren «dunke» noen ganger.
Vet dere om hva d kan være?
Takk for svar

Mann, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kan være flere komplikasjoner ved injeksjon av amfetamin. Når du stikker en nål inn i en blodåre, eller eventuelt bommer og treffer en muskel, kan du få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Dette kan lett føre til infeksjoner og absesser. Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være hovent og hvor vondt det gjøre er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis hevelsen din ikke går ned og det gjør vondt bør du kontakte lege for oppfølging.
Ut fra det du skriver, at du nok har truffet litt dårlig, kanskje fått dårlig blodsvar osv., vil vi tenke det mest aktuelle er
• bakteriell infeksjon. Du føler nedsatt allmenntilstand, feber, ubehagelig følelse i kroppen. Her kan det være en idé å be om antibiotika dersom det ikke er bedre på kort tid (dagen etter).
Dersom du opplever hevelse i ekstremitet/armen og er redd for blodpropp, bør du oppsøke helsehjelp for å vurdere om det er blodpropp og ev. få blodfortynnende medikamenter og veidere oppfølging.
Vi anbefaler deg artikkelen Bruk av rusmidler på ulike måter – ulik risiko.