Malfin eller Dolcontin

Bruker 700 mg malfin i døgnet. Hvor lang nedtrapping må jeg ha for å ikke dø av abstinenser?
Jeg har brukt malfin i 3 år, og forrige gang jeg gikk på dolcontin 240 mg pr døgn i 3 mnd. Da stoppet jeg på dagen, og døde nesten.
Dette er sterke tabletter!
Hvordan skal jeg gjøre dette på best mulig måte?

Kvinne, 44 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg noe eksakt svar på dette eller en plan for nedtrapping. Det varierer fra person til person hvor mye tid man trenger. Du bør i hvert fall ikke bråseponere, men bruke god tid. Dersom du får dette av legen, vil vi råde deg til å sette opp en plan sammen legen for å trappe mest mulig ned og deretter ev. be om en innleggelse for avrusning. Dersom du ikke får det av legen, bør du be om henvisning til avrusning.