Lærer som ruser seg

Min eks er rusmisbruker. Jobber på en VGs for vanskeligstilt ungdom. Han røyker hasj , og personlig mistenker jeg heroin. Han har kun vært ren i 3 mnd , og drevet med mye narkotika i fortiden. Han tar tester nå i forhold til samvær med barn. Han kjøper også sex av prostituerte. Burde jeg varsle skolen?

Kvinne, 37 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår spørsmålet har eksen din vært ren i 3 mnd. I forhold til å varsle skolen kommer det da kanskje an på om hans tidligere rusbruk er noe skolen er klar over fra før. Dersom skolen ikke er klar over det, og han har brukt hasj og/eller heroin mens han har jobbet på VGS, er det bra å varsle dem. Mistenker du at han kjøper sex av prostituerte kan ikke skolen få gjort noe med det, da er det nok bedre og mer hensiktsmessig å varsle politiet eller barnevernet om dette.