Hasj urinprøve

Møtte politiet da jeg var hos en nabo og gråt da moren min tok selvmord en uke før. For å komme meg vekk fortest mulig da jeg ikke hadde noe med hvorfor de var der og ikke hadde gjort noe ulovlig der sa jeg det politiet ville høre og sa ja til at jeg forstod rettighetene mine selv om jeg ikke gjorde det, sa hvor jeg jobber fordi de sa jeg måtte det (noe jeg har fått vite etterpå jeg ikke må oppgi) og tilstod alt jeg har gjort hele livet, altså røykt hasj i mine to verste kriser (Uken før, og i 2010 når jeg fikk diagnosen bipolar og var opp og ned under utprøving av medisiner). De sa jeg måtte avgi urinprøve, jeg tisset i en kaffekopp som tilhørte naboen og fikk beskjed om at den var positiv på thc. De ringte jobben min 2 dager etter og sa jeg hadde testet positiv på amfetamin og thc, men politijurist bekreftet at det ikke gjaldt amf. Ellers er jeg et a4 menneske som jobber i kriminalomsorgen,men nå risikerer jeg permament rulleblad og mister jobben. Har for et forenet forelegg på 3000kr. Kan jeg få dette slettet!?

Kvinne, 33 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du går gjennom en vanskelig tid, og vi kondolerer.
Når det kommer til saken din kan den ikke slettes når du har innrømmet cannabisbruk. Rusmiddeltesten skal riktignok ikke tas i en kaffekopp slik du beskriver, så hvis dette stemmer vil vi anbefale deg å klage på dette.  Det vil imidlertid ikke forandre utfallet om det blir tatt en ny prøve i ditt tilfelle, fordi du selv har erkjent at du har brukt cannabis.
Det er forøvrig regler for hvordan urinprøver skal tas, og slike hurtigtester (Immunologiske screeningmetoder) kan ikke alene gi grunnlag for iverksetting av alvorlige sanksjoner. Det kreves da spesifikke kromatografiske analyser hvor urinprøven din skal sendes inn til et laboratorium og analyseres.  I ditt tilfelle har du , som nevnt, erkjent forholdet og vi antar at politiet derfor ikke så det som nødvendig å ta en utvidet prøve.