Kjæreste som ruser seg

Jeg har en kjæreste som så og si alltid ruser seg på fest, da går det i Molly, kokain, amfetamin og hasj. Han har de siste to årene drevet på med dette. Nå som vi ikke bare lengre er venner så føler jeg at jeg har lov til å si min mening om det – da jeg rett og slett ikke gidder tanken på at kjæresten min må ruse seg hver gang han drikker alkohol.
Vi har hatt samtaler om det noen ganger, da han har fått forklart meg hva rusen gjør, hvorfor han gjør det – og han slenger alltid på at det er det samme som å drikke alkohol, at det ikke er avhengighetsskapende osv.
Jeg er bekymret for videre bruk, da han startet med hasjrøyking for to år siden, og nå kan ta det aller meste uten å bry seg eller være kritisk til hva han tar.
Det gjør meg også trist at den første -og noen ganger andre dagen etter fest og fyll at han er så nedstemt, sliten og likegyldig til det meste.
Jeg skjønner at jeg ikke kan få han til å slutte, men at han må ønske det selv! Hva kan man si for at han kanskje skal ha lyst til å slutte? Er det for drøyt å stille krav til at han må slutte om vi skal være sammen? Jeg viste jo litt om dette da vi ble sammen, og er redd for at han bruke det mot meg. Jeg vil jo så gjerne at han skal kunne være ute med venner, ha det gøy og kose seg – uten å alltid må ruse seg. Og når jeg ser hvor gira, oppstemt og gøy han syns det er, blir jeg redd for hvor «kjedelig» hverdagen blir til slutt når det er rusen som er det eneste som får han i den stemningen!

Kvinne, 26 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er en ganske sammensatt situasjon, uten klare fasitsvar. Det er riktig som du sier at du ikke kan få ham til å slutte dersom han ikke ønsker det selv, men du bør i det minste ha en ordentlig samtale med ham, hvor du legger fram spesifikt hvilke behov og grenser du trenger i et samliv, og hvor dere kan bli enig om en avtale som fungerer for dere begge.
Unngå diskusjoner omkring hvorvidt rusbruken (potensielt) er skadelig for ham, men hold deg heller til hvorvidt rusbruken går på bekostning av din livskvalitet, og forholdet deres generelt slik du opplever det.
Du har selvsagt rett til å være åpen om din mening. Hvis han peker på at du jo visste om rusbruken før du gikk inn i forholdet så har han jo tross alt rett i det, men du har uansett rett til å bestemme om du ønsker å bli værende i forholdet eller ikke, alt ettersom i hvilken grad han velger å fortsette å ruse seg eller ikke, samt hva som veier mest av fordeler og ulemper slik du opplever det.
Det er ikke for drøyt å gi ham et valg mellom deg og rusbruken, men det ultimatumet må i så fall stilles på bakgrunn av dine behov i samlivet, og ikke for å evt. få ham til å slutte. For at han skal slutte er det altså noe han oppriktig må ville selv, og vi er ikke kjent med noe man kan si for å endre andres holdninger på en måte som fungerer – men vi vil altså oppfordre deg til å være obs på dine egne grenser i et kjæresteforhold, og at du er tydelig ovenfor ham hvor dine grenser går.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å diskutere dette nærmere.