Hvordan nå inn til en alkoholiker?

I en alder av 29, så skulle man tro at man var voksen og kunne hjelpe seg selv og andre. Men slik er det ikke for alle..
Jeg har en mamma som er alkoholiker. Hun jobber til daglig som lærer i skolen, det virker som det fungerer bra. Bortsett fra at jeg er redd hun drikker på jobb. Jeg fant tilfeldigvis en syltetøyglass med ren sprit i sekken som hun bruker på jobb. Hun gjemmer alkoholen i alt som har lokk.. i starten var det mye vin og øl, men nå har det gått over til sprit/vodka og sterkøl.. Er ganske sikker på at hun kjører i beruset tilstand også. Hele familien har snakket med henne og gitt uttrykk for vår bekymring rundt alkoholinntaket hennes, hun blir veldig aggressiv og sint når vi tar dette opp.
Jeg blir selv ekstremt provosert av at hun drikker. Før ble jeg lei meg, men det blir jeg ikke lenger. Noen ganger har jeg lyst å ta dette opp med personalavdeling på jobben hennes, eller ringe politiet når hun er på kjøretur.
Problemet er at jeg jobber på samme arbeidsplass som henne..
Kan man tyste på sin egen mor?
Hvordan går man frem får å nå inn til henne før alkoholen tar helt overhånd og i værste fall gjør at hun mister jobben eller kjører ned en person fordi hun er beruset?

Kvinne, 29 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvis du skal gjøre noe som har noen virkning, må det ligge noen konsekvenser i kortene. Det betyr at enten kan du tenke «dette er hennes liv og hennes problem, hun får ordne opp selv» eller du kan tenke «jeg kan ikke sitte og se på dette, nå må jeg gjøre noe som skaper en endring». Høyst sannsynlig vil du ikke nå inn ved å snakke med henne, hun vil bare reagere med sinne.
Dersom du skal gjøre noe, må du være klar over at du ikke kan vite hvordan hun vil reagere på det, du vet ikke hva det fører til. Hvis du skal gå hardt ut kan du snakke med arbeidsgiver og du kan snakke med legen hennes. Arbeidsgiver kan ikke gjøre noe med mindre hennes alkoholbruk går utover hennes jobb. Hva hun gjør på fritiden er hennes privatsak. Hvis hun drikker på jobb, er det helt klart noe arbeidsgiver vil ta tak i. Du kan snakke med AKAN om dette, hva som skjer hvis du tar det opp med jobben osv.
Dersom hun drikker såpass at det går utover hennes allmenntilstand, fyller hun ikke helsekravene til førerkort. Dette kan legen si fra om. Dersom du sier fra til legen, kan h*n ta en test av moren din og se om hennes forbruk er for høyt. Er det for høyt, vil hun få inndratt lappen til hun har godkjente verdier.
For din egen del kan det være nyttig å tenke gjennom hvor langt du er villig til å gå for å endre din mors alkoholkonsum. Noen ganger, f.eks. det som angår bilkjøring, har vi både rett og plikt til å si fra til politiet, mens andre ganger, f.eks. når det gjelder hvordan folk velger å leve livet sitt, er det et spørsmål om man har rett til å kreve en endring.
Du spør «Hvordan går man frem får å nå inn til henne før alkoholen tar helt overhånd?». Dette er en ganske vanlig problemstilling. Det er mange som bruker enormt mye energi – konfrontasjon, kjefting, gråt, mas og formaninger – for at den som drikker skal innrøme at hun trenger hjelp. Dette fungerer stort sett bare på TV. Ofte kan slike kontrontasjoner, mas, utbrudd osv. virke mot sin hensikt. Det oppleves som plagsomt støy for den det gjelder og kan lett føre til en viss selvrettferdighet, «er det noe rart jeg drikker sånn som de maser på meg?»
Du kan endre tilnærming ved å la være å forsøke å endre hennes drikking. Du kan utrette en del uten å si noe som helst om det. Du kan heller skrive ned (i en sms eller et brev) og gi henne noen punkter som handler om hva du skal gjøre. Hva hun skal gjøre er opp til henne. Forslag til punkter:
• Det er ikke opp til meg hvorvidt eller hvor mye du skal drikke. Det er ditt liv, gjør som du vil og lev med konsekvensene.
• Jeg drikker ikke når jeg er sammen deg.
• Jeg serverer ikke alkohol når du er tilstede.
• Jeg kommer ikke til å dekke over for deg. Om noen spør – venner, kolleger, familie, helsepersonell osv – hvordan det går med deg, svarer jeg som sant er at du drikker.
• Neste gang jeg mistenker at du kjører i fylla, ringer jeg politiet.
• Hvis vi skal være sammen i sosiale lag, enten hos deg, hos meg eller andre steder, og du er full når vi møtes, da går jeg.
• Hvis du på andre måter havner i trøbbel på grunn av drikkingen, kommer jeg ikke til å hjelpe deg ut av situasjonen.