Hei. Jeg lurer på om det er noe man kan gjøre for en bestevenn som har falt ned i et endeløst hull, der personen har begynt med svært sterke stoffer når denne personen selv ikke ønsker hjelpen fordi han selv mener at han selv er «frisk»?
Denne personen og jeg er ikke lengre venner grunnet hvordan denne personen har endret seg, og gjør ufyselige ting mot sine nærmeste for å «hjelpe» seg selv med stoff, men jeg er så utrolig bekymret. Jeg kan ikke kontakte hans mor da hun er såpass ustabil at det fort kan gjøre vondt verre. Dette begynte etter farens død for 2 år siden. Nå har jeg fått høre av felles venner at han har fått tak i et stoff som visstnok er så farlig at jeg frykter for livet hans. Jeg har lest at ved misbruk av dette stoffet uten å være klar over bruken av det kombinert med f.eks. alkohol kan dette være dødelig.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Din venn kan ikke få behandling eller annen hjelp dersom han ikke ønsker det selv. Du kan ta kontakt med vedkommende og si at du er tilgjengelig for å hjelpe ham og at dere gjerne kan finne rusfrie aktiviteter sammen, hvis han ønsker det. Skal du hjelpe ham forutsetter det at han er innstilt på det selv. Og den beste hjelpen vi kan gi som medmennesker, er å være en støtte og god venn i en vanskelig situasjon. På den annen side, det er veldig viktig å ta vare på seg selv. Det er tydelig at han har det vanskelig og sliter etter farens død. Men når dette fører til at han blir ufyselig å ha med å gjøre, er det ikke så veldig fristende å ha kontakt med ham. Det vil helt sikkert komme til et punkt der han vil ønske å gjøre noe med livet sitt. Da kan du i såfall stille opp for ham, men så lenge han ikke er interessert i det, er det lite man kan gjøre.