Hasj

Hei! Min eks samboer og far til gutten min på 7år (me var saman fra 2006-2014 ) har eg fått høyre at røyker hasj! Veit han har slitt med sine ting, og eg vart avholds pga hans oppførsel i fylla! No er guten min der annakvar helg og han har samvær då! Men eg likte ikkje det eg høyre no! Han er jurist og eiendomsmeklar og opptatt av fasade! Eg vil ikkje påstå noko som ikkje stemmer for då får eg ett helvete! Kva gjer eg med denne casen? Og er det alvorlig! Sjølv er eg friidrettsutøver og røre ingenting… så har null erfaring med noko

Kvinne, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Generelt pleier vi å si at det å bruke rusmidler er ikke forenelig med å ha ansvar for barn. Men det kommer jo litt an på hvor omfattende denne bruken er. Hvis det dreier seg om sporadisk bruk når sønnen ikke er hos han er det ikke sikkert at det har noen konsekvenser for omsorgsevnen. Det blir litt det samme som å drikke litt alkohol når man har barnefri.
Men hvis det er snakk om jevnlig bruk som påvirker hans atferd i hverdagen tenker vi at det ikke er bra for sønnen deres.
Det kan kanskje være lurt for deg å ta en prat med barnefar om dette. Du behøver jo ikke å påstå noe som helst, men bare fortelle hva du har hørt og høre hva han sier. Eller du kan be om en prat på et familievernkontor dersom du synes det er vanskelig å ta opp.