Fikk rare effekter av å blande adhd medisin (concerta) med alkohol

hei for ca seks timer siden inntok jeg 4-5 56mg concerta piller, jeg hadde allerede drukket en del og var ganske beruset, etter jeg tok de så drakk jeg mere alkohol og ca en time om tretti minutter sener begynte rusen. Jeg kjente hjertet mitt banke fortere og fortere også begynte kroppen og føles rar, jeg drakk litt mer også begynte effektene virkelig å slå inn. Jeg Bynne å hallusinere bittelitt, alt ble litt uklart også begynte store objekter og bevege på seg og jeg begynte å se at tingene jeg så på bevegde på seg og veggen begynte å bølge og småe ting rundt om kring begynte å endre former, en firkant begynte plutselig å bli til en trekant osv, jeg følte også at sansene mine ble rare jeg vet dette høres latterlig ut men jeg kjenne lydbølger osv feste seg langs leggen og de sendte frysninger igjennom hele kroppen. Jeg vet ikke om det var komfortabelt eller ikke fordi jeg likte følelsene å jeg syntes det var interessant å se på formene og fargene fordi de var så rare, men jeg fikk litt noia av det også, så jeg søkte opp bivirkningene på concerta og det sto noe om at folk kunne oppleve hallusinasjoner av både synet og lyder og at sansene kunne bli helt annerledes. Jeg lurte bare
På hvorfor jeg reagerte slik på det, har ikke tenkt til å blande pillene med alkohol igjen fordi jeg har så mye energi at å sove er så godt som umulig. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor ting ble slik som de ble og om dette var en vanlig reaksjon eller om jeg bare innbilte meg alt. Jeg startet også å se ting som var rett foran meg forsvinne og komme tilbake langt unna der jeg så de sist. Når jeg skulle skrive eller snakke så føltes det ut som jeg var så mye raskere enn tiden, jeg følte at jeg snakket og skrev sinnsykt fort men tiden på en måte bare frøys for resten. Jeg opplevde også at musikk gidde helt nye inntrykk osv. Og når jeg skulle gå mot noe så var det jeg gikk mot veldig langt unna før de plutselig kom rett foran meg. Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor og hvordan jeg følte og så de tingene jeg så, jeg klarer egentlig ikke forklare hva jeg føler nå, det føltes så uvirkelig. Det var som at jeg drømte men var våken men jeg hadde ingen kontroll over hva som skjedde og jeg vet jeg ikke sov fordi jeg snakket hele tiden med folk jeg var med og jeg sendte mange meldinger hele tiden og forklarte folk hvordan jeg så og følte ting. Valgte en helt tilfeldig kommune fordi jeg vil gjerne være anonym da dette er noe som ikke er lovlig

Mann, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det frarådes på det sterkeste å blande medikamenter og alkohol. Da dette kan gi uforutsette til dels farlige reaksjoner.
I Felleskatalogen står følgende om Concerta og alkohol:
«Ikke drikk alkohol når du tar dette legemidlet. Alkohol kan gjøre bivirkningene av legemidlet verre. Husk at en del matvarer og legemidler inneholder alkohol.»
Det som er mest risikofylt ved å kombinere metylfenidat (virkestoffet i Concerta) og alkohol, er at du kan få uforutsette reaksjoner. Utfra det du beskriver så er det nettopp det du har fått, uforutsette ubehagelige reaksjoner.
Utfra hva du skriver så vet vi ikke om Concerta er noe du får foreskrevet av lege eller ikke. Å innta legemidler man ikke har fått foreskrevet av lege er seg selv risikofylt og ekstra farlig er det om man blander det med alkohol.