Dør en 14 åring eller får evige konsekvenser av å bli drita en gang

Hei føler veldig drikkepress og er redd for at jeg kommer til å bli med på det en dag. Er 14 og lurer på om man kan dø eller fø farlige sykdommer eller no av å bli drita en gang. Vil egt ikke gjøre dette, men lurer på dette i tilfelle det skjer. Lurer også på hva jeg Skal gjøre hvis jeg eller en venn blir drita

Kvinne, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er opptatt av å være forsiktig, og å ta gode forholdsregler. Du skriver at du egentlig ikke ønsker å drikke, og da vil vi på det sterkeste anbefale deg at du nettopp ikke drikker. Det kan være vanskelig å oppleve press, og å stå imot press, men hvis du i ung alder lærer deg til å stå på ditt, vil dette være en god karakteregenskap å ta med seg videre i livet. Kanskje er det flere av vennene dine som tenker det samme, bare at de ikke tørr å si det. Vi anbefaler at du leser noen artikler fra Ung.no om drikkepress:
Men – kanskje vil det komme en dag i fremtiden, hvor du faktisk ønsker å prøve å drikke alkohol. Da er det viktig at du går mest mulig forsiktig fram, slik at du gradvis blir kjent med hvordan alkoholen virker på deg, og hvor godt du tåler den. Det skal ikke være et mål å bli «drita», men snarere å ha det gøy og å kose deg. Sjansen for at du har det gøy og koser deg er nok ganske mye større dersom du ikke drikker deg altfor full. Hvis du skal prøve å drikke bør du altså holde deg til noen få flasker med forholdsvis lav volumprosent alkohol (f.eks. øl, cider, rusbrus), samt drikke disse i et jevnt og sakte tempo. Dersom du føler for å drikke mer neste gang, bestemmer du det selv – men da bør du altså fremdeles gå forsiktig fram.
For å svare på spørsmålet ditt; sjansen for å dø eller få varige/farlige skader og sykdommer som følge av å drikke deg full én gang, er veldig lav. Mange vil kanskje oppleve kvalme/oppkast, eller å føle seg dårlige dagen etterpå, men dette vil rom regel gå seg til ganske raskt. Men, hvis du har lite erfaring med alkohol, og plutselig drikker veldig store mengder på én gang, er det en risiko for bl.a. akutt alkoholforgiftning. Dette vil som regel gå bra hvis man får medisinsk hjelp i tide, men kan noen få ganger ha dødelig utfall. I tillegg er det også slik at du vil være mer utsatt for ulykker, evt. gjøre ting du angrer på, når du drikker deg full. Dette er fordi selvbeherskelsen, impulskontrollen og koordinasjonen din gjerne vil svekkes i takt med at promillen stiger. Derfor er det slik at du må være forsiktig med alkohol dersom du en gang bestemmer deg for å prøve, og at du ikke har som mål å bli mest mulig full.
Du kan lese mer på våre faktasider om alkohol.