Cannabis – Litt forståelse for psykose…

Hei (igjen)! Jeg er forfatteren av /2017/08/cannabis-inntaksmate-forminsket-skadepotensiale tråden, og jeg har et spørsmål til angående cannabis.
Så, for ca. 1 uke siden så røyka jeg igjen, og mens jeg var «i siget», så fikk jeg en stor smell med paranoia. Jeg fant senere ut at dette kom av at jeg følte at noen hadde kommet til å ringe politiet, og jeg måtte blitt fengsla på grunn av cannabisbruk. Dette fikk meg til å ha et «bad trip», altså at pulsen gikk til taket, jeg fikk vondt i hele kroppen og måtte bare bli kvitt alt jeg hadde av cannabis. Jeg tokk alt jeg hadde av cannabis og løpte ut av huset og hev det i et lite felt med høyt gress (her drar nesten ingen folk, så mitt «høye» hode trudde dette var det beste stedet å hive det).
Jeg dro da tilbake til huset mitt, satt meg ned for å se litt TV og nyte en pizza, men så kom tanken at noen skulle finne det jeg hadde hevet i det gresset, og da kunne klart å spore det tilbake til meg (utrolig, ikke sant?) Jeg dro da tilbake ut av huset, stakk til det høyet gresset og prøvde å finne det jeg hadde hevet. Jeg fant det til slutt, etter en lang stund av leting, og rev det opp i så små biter som jeg kunne. Dette gikk da relativt enkelt, siden jeg røyker bare selve planten, og ikke «brunt» (hashish), så det som var i jointen var allerede smuldra opp nokk til å bli spredd rundt.
I det jeg skulle gå ut av gresset, så jeg en kvinne se på meg igjennom vinduet sitt (det var bare en svart figur som hadde bare litt lys bak seg, super skummelt!), og jeg fikk helt panikk og gikk ganske hurtig hjemover. Da jeg kom hjem, hadde jeg et ganske sinnsykt panikkanfall pga. det som hadde skjedd.
Dagen etter, så tenkte jeg tilbake, og det virka utrolig dumt at jeg fikk panikk, fordi hvem enn som så meg tenkte sikkert bare at det var utrolig rart (og sikkert utrolig morsomt) å se meg bare rive opp noe så trivielt som cannabis i full panikk…
Dette fikk meg til å forstå litt av hvorfor folk får psykose på grunn av cannabisbruk (det kan være andre grunner og, selvfølgelig). Man blir jo så utrolig redd for at purken skal komme og gi deg bot/ sende deg til fengsel, så jeg tenker denne panikken kan være en «trigger» for at folk får psykose.
Men! Nokk av rambling; spørsmålet mitt er, hvorfor vokser vi opp med å tro at cannabis er så vanvittig ulovlig? Jeg forstår at det er et rus, og at historien har valgt at alkohol er lovlig og ikke cannabis, men på en annen måte, så forstår jeg ikke hvorfor vi tenker så dypt inn i det at vi bli paranoide… Jeg har holdt tanken av å fortelle foreldrene mine om forbruket mitt lenge, men jeg vet 110% at de kommer til å gå full amokk og kommer til å bli så evig skuffet. Dette er også en faktor på hvorfor jeg var paranoid under høyet.
Som et underspørsmål, hvorfor velger folk (spesielt de som er eldre) å være ignorant? De hører på at det er dårlig av én person, så velger å ikke høre på noen av de som sier imot. Åpenhet er jo utrolig viktig hvis man skal utvikle seg som person, og som et samfunn… Og for min del, uansett om jeg blir tatt av purken, satt i fengsel eller får bot, så kommer jeg til å fortsette å røyke når jeg føler for det (noe som skjer veldig skjeldent), siden jeg får bedre følelse av det, enn å sitte å drikke alkohol og føle meg som en rosin dagen etterpå.
Sorry for en så stor post forresten, og sorry for at den var så mørk/semi-aggressiv. Ville bare få dette av skuldrene, siden det har plaget meg hele denne uka. Gratulerer med dagen også, siden det er 17. mai i dag. 🙂

Mann, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Her var det flere ting på en gang – vi får si litt om de ulike tingene i tur og orden.
Dette høres ut som en ganske ubehagelig opplevelse. Å oppleve ulike grader av paranoia er ganske vanlig i cannabisrus. For ordens skyld er det viktig at du er klar over skillet mellom såkalt hasjnoia (midlertidig tilstand av angst og/eller paranoia, forårsaket av cannabisbruk – som vanligvis avtar samtidig som rusen avtar) på én side, og rusutløst psykose på den andre. Psykose utarter seg noe annerledes enn hasjnoia – f.eks. vil det gjerne være noe mer langvarig, i tillegg til at en person i psykose ikke vil være klar over at man er i psykose. Forskjellen er ikke alltid helt tydelig, men du kan lese mer om dette i vår artikkel cannabis og psykose.
Hvis vi går ut ifra at det var hasjnoia og ikke psykose du opplevde, så gjenstår jo fremdeles spørsmålet om hva som forårsaket de paranoide forestillingene. Frykt for å bli tatt av politiet, eller oppdaget av familien din, kan nok helt klart spille en viktig rolle her. Samtidig er det også mye som tyder på at det primære psykoaktive virkestoffet i cannabis, THC, i seg selv kan fremkalle denne typen reaksjoner, mens et annet viktig virkestoff, CBD, motvirker denne effekten. Det betyr at dersom cannabisen du røkte hadde en forholdsvis høy andel THC og en forholdsvis lav andel CBD, kan dette ha spilt en viktig rolle i hvorfor du reagerte som du gjorde. I tillegg vil også trekk ved din personlighet ha mye å si. Sannsynligvis vil det nok altså være snakk om en kombinasjon av flere ting, som gjorde at utfallet ble som det ble.
Så, til spørsmålet ditt om hvorfor vi vokser opp med å tro at cannabis er så vanvittig farlig (vi går ut ifra at det er dette du egentlig mener – du skriver «vanvittig ulovlig«, noe som jo simpelthen handler om at cannabis faktisk er et illegalt rusmiddel uten resept fra lege). Det finnes mange ulike holdninger i samfunnet, der ulike individer også vil ha ulike syn; enkelte vil mene at cannabisbruk er hovedsakelig negativt/skadelig, andre vil mene at cannabisbruk er hovedsakelig positivt/harmløst, mens enkelte andre ikke vil ha noen sterke meninger den ene eller andre veien. Disse holdningene er dessuten i kontinuerlig utvikling og endring. Hva som er opphavet til eventuelle skeptiske holdninger kan diskuteres; kanskje handler dette om at man overveiende har blitt fødd med negative vinklinger, kanskje handler det om norsk kultur/tradisjon, kanskje har man selv erfart eller observert negative utfall ved cannabisbruk, kanskje tenker man at «det er farlig fordi det er ulovlig, og ulovlig fordi det er farlig», eller kanskje handler det om andre ting. I tillegg er det jo også slik at cannabis kan brukes på mange mulige måter, av ulike personer i ulike livssituasjoner. Det betyr at cannabisbruk ikke kun vurderes ut ifra stoffets egenskaper i seg selv, men også ut ifra hvilke konkrete resultater bruken har på det aktuelle individet.
For øvrig er det jo slik at et flertall ved Stortinget per dags dato ønsker å flytte norsk narkotikapolitikk i retning avkriminalisering. Men hvorvidt en slik lovendring faktisk vil skje, når den eventuelt vil skje, hvor omfattende den vil bli og hvordan den vil håndheves i praksis, vet vi lite om før et eventuelt lovforslag er utarbeidet, vedtatt og iverksatt. I mellomtiden kan du følge med på regjeringens hjemmesider om norsk narkotikapolitikk.
Når det gjelder underspørsmålet ditt, «hvorfor velger folk (spesielt de som er eldre) å være ignorant?», er dette enda litt mer sammensatt. Vi har nok ikke et klart fasitsvar til deg. Men husk at holdninger gjerne får mer og mer fast grobunn jo lengre man bærer på dem, uansett om de stemmer overens med de faktiske forhold eller ikke. Dessuten er det jo kanskje ikke slik at man velger å være ignorant – hvis man er ignorant, betyr det jo gjerne at man simpelthen ikke vet bedre, eller ikke vet at det finnes andre sider av en sak. Noen personer er jo uansett skrudd sammen slik, at de inntar et standpunkt, og holder seg til det samme hva. Uansett er du selv ansvarlig for å bedømme hva som er et passende forbruk for din egen del, uavhengig av hvilke andre holdninger som finnes der ute. Du selv må kjenne etter på signaler fra kroppen og psyken, både hva gjelder rusbruk og i livet generelt, og du selv er den beste dommeren for hva som er bra, dårlig, for lite, for mye og lignende, i ditt eget liv.