Blackout.

Hei, nå på 17.mai var jeg på husfest med de jeg studerer med i tillegg til en del andre jeg ikke kjenner til. Jeg hadde god kontroll utover hele dagen når det kommer til alkoholforbruket. Men etter ca. 18.tiden husker jeg absolutt ingenting. Jeg fikk vite av andre at jeg ble sendt hjem 01.30. Jeg våknet i 8 tiden dagen etterpå. Da jeg våknet er det første minnet jeg har etter blackout, noe før det husker jeg ingenting av. Jeg skalv veldig i hele kroppen, var svimmel og meget dehydrert. Kan det være noe annet enn alkohol som har gjort at jeg har fått denne effekten? Har gjort litt research, og mistenker det kan være «voldtektsdop», kan dette være en forklaring? Jeg har aldri opplevd en slik type blackout før, til tross for større alkoholinntak tidligere.

Kvinne, 23 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ubehagelig opplevelse. Blackout kan forårsakes av alkohol i seg selv, men også av enkelte andre stoffer. En kombinasjon av disse vil selvsagt også kunne øke sjansen for blackouts.
Det er fullt mulig å oppleve blackouts ved høye alkoholinntak, selv om du ikke har opplevd det samme tidligere. Dette har flere mulige forklaringer, men handler f.eks. om dagsform, hvor mye du har spist på forhånd, tempo på inntaket, styrken på alkoholproduktene og lignende. Alkohol fungerer slik at det svekker hjernens evne til å danne nye minner (så lenge alkoholen har virkning), hvilket er årsaken til at man kan ha problemer med å huske hva som skjedde. Denne effekten vil gjerne bli sterkere desto høyere promille det er snakk om. Svimmelhet og dehydrering er også vanlige bivirkninger dagen etter man har drukket alkohol.
Men, det er i prinsippet også mulig at du kan ha fått i deg noe annet, som vil gi et lignende utfall. Statistisk er nok sjansen størst for at det dreier seg om kun alkohol, men det forekommer unntak fra dette. Den eneste måten du kan vite om du har fått i deg noe annet, er dersom du hadde tatt en urinprøve kort tid etter, f.eks. av morgenurinen dagen etter. Dette er fordi de fleste misbruksstoffer har ganske kort påvisningstid. Urinprøver kan tas hos helsepersonell, eller kan kjøpes på et apotek.
Utover dette kan vi dessverre ikke gi deg noe sikkert svar på hva det var som skjedde. Men vi vil altså oppfordre deg til å være mest mulig forsiktig med alkohol i fremtiden,  at du ikke lar drikke bli stående uten tilsyn, og at du ikke tar imot drikke fra personer du ikke kjenner.