Alkohol Rehab Hjelp

Hei,
Kone mi har en stor problem med alkohol og har prøvde å få hjelp helt anonymt. Hun er ikke sterk nok å få hjelp uanonymt. To spørsmål:
1) Hvordan kan henne få hjelp å slutte med alkohol?
2) Hvorfor er rusttelefonen stengt så tidlig? Rus trenger hjelp senere mest ofte. Alkohol og andre dope er en 24 timer problem, ikke bare når dere har åpeningstider.
Takk for svarene!

Kvinne, 1 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Spørsmål 1: Skal hun ha hjelp fra det offentlige hjelpeapparatet trenger hun en henvisning. Det kan hun få fra legen sin. På Helsenorge kan du se en oversikt over behandlingssteder i Norge. Dere kan også ta en titt på våre sider «Hjelp til å slutte med alkohol».
Spørsmål 2: Grunnen til at vi ikke har døgnåpent er blant annet at det er dyrt å ha folk på jobb kontinuerlig. Du kan allikevel kontakte oss hele døgnet ved å sende inn spørsmål til oss, slik du gjorde nå. Svaret vil komme innen få dager. RUStelefonen er en opplysning- og veiledningstjeneste og ikke en tjeneste for akutt hjelp. Trenger du eller andre akutt hjelp må du kontakte 113 eller Giftinformasjonen (22 59 13 00). Det finnes imidlertid enkelte hjelpetelefoner som er døgnåpne. Trenger du noen å snakke med utover våre åpningstider kan du for eksempel ringe Mental helse.