Alkohol og tvangsinnleggelse

Har nettop vært hos legen og tatt prøver som viser høye galleverdier og lite natriumsalt, dette skyldes anslått og sannsynligvis ett høyt forbruk av alkohol.
Bakgrunn:Jeg har flyttet til en ny by på grunn av jobb (bor alene) og jeg har ett lite sosialt nettverk, og går mye ut på byen for å treffe folk. Så det har blitt en uvane å gå ut på barer og utesteder hvor jeg drikker kun øll. Mentalt har jeg det bra og skjønner jeg må være tolmodig med å få nye venner.
Kan legen eller andre tvangsinlegge meg på grunn av mitt høye alkolforbruk?
Har fått råd om å trappe ned til nullforbruk, på grunn av at jeg har en annen fysisk sykdom som jeg tar medesiner mot. Vil dette eventuellt spille inn på noen måte i en vurdering av tiltak?
Eller er behandling evetuelt inleggesle frivillig?
Er motivert til å endre vaner etter rådene fra lege…

Mann, 30 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
På bakgrunn av det du skriver her er det ikke aktuelt med noen tvangsinnleggelse. I Norge har vi som utgangspunkt at rusbehandling er noe du må samtykke til, og det er få tilfeller hvor det er aktuelt med tvangsinnleggelse. Siden du er motivert for å endre vaner etter råd fra lege er ikke tvangsinnleggelse aktuelt for deg. Du avgjør selv om du vil i behandling eller slutte på egenhånd, men vi vil råde deg til å følge legens anbefalinger når det kommer til dette.
Vi forstår at det er vanskelig å flytte alene til et nytt sted. Et tips kan være å finne en annen arena å søke venner på. Kanskje kan du gjenoppta en gammel hobby, ta et kurs eller prøve en sport?
Hvis du ønsker kan du ta en titt på våre sider hvor vi gir råd om hvordan du kan slutte med alkohol. Husk at  finnes mange ulike hjelpetilbud, så det finnes helt sikkert noe som passer for deg også.