Adhd medisin overdose?

Tok med et uhell ca 1620mg adhd medisin på fest etter et par øl(usikker på merket, var noen matt blå, noen matt oransje/rød og noen blå og hvite tror de blåe var ritalin). De blå og hvite stod det 50mg på og de røde og blåe skulle være 27 og 30mg, usikker på hvilke som var hva.
Kan jeg dø? Hvor lenge før alle symptomene er borte? Jeg var ute og var i fysisk aktivitet i kveld jogget til en et sted med benker med noen kompiser. Ca 400m (natt til 6. Og følte kramper i brystet, de var ikke spesielt vonde og varte i ca 30min. Fikk også veldig tørr munn.) Kan jeg dø? Er det alternativer for og fikse dette uten medisinsk hjelp? Jeg har en far som er ekstremt religiøs (muslimsk, drepte broren sin i æresdrap fordi han hadde røyket canabis, er usikker på om vi er her ulovelig men tror vi var ikke innom noe toll eller asylmotak når vi kom hit, så barnevern elr politi hjelp er uaktuelt. Eneste familien jeg har igjen er faren min, enebarn og moren min døde når i iran for 2år siden, etter det dro vi rett til Norge.) og er redd for at han skal klikke helt. Har lest at dødelig dose er 25mg/kg kropsvekt. Jeg veier 65-70kg (avhengig av dagen) Har trent tidligere på dagen (den 5.) Det vill vel si at jeg veier mindre fordi trening bryter ned musklene. dvs. At 1625mg er dødelig dose for metylfenidat hvis jeg veier 65kg, usikker på om adhd medisin er ren metylfenidat. Jeg har ganske høy toleranse for alkohol hvis det er relevant, og en grei toleranse for canabis.
Har hatt makspuls på 171 etter jeg kom hjem. (Ca kl 2, tok halvparten ca 2115 kjente ikke effektene så jeg tok resten ca 2200 +/- 15-20min. Følte effektene ca 2300. Tygde ca 4 tableter før jeg svelget de, resten ble tatt hele og oralt.) Har alt fra 100-140 etter jeg la meg i sengen (ca 0400) har drukket ca 8dl vann på 15min før jeg la meg men er fremdeles tørr i munne, er redd for metylfenidat overdose og vannforgiftning.

Mann, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi informere om at vi ikke er en akuttjeneste – det kan ta opp til flere dager å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for akutt medisinsk bistand, kontakt ambulanse/AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Dette høres ut som en voldsom episode – 1620 mg. metylfenidat er en svært høy mengde. I Felleskatalogens omtale av legemiddelforgiftning, fremgår bl.a. følgende i avsnittet om metylfenidat:
Individuelle variasjoner. Toleranseutvikling. Barn: <1 mg/kg forventes ingen symptomer. >2 mg/kg eller ved etablerte symptomer, til sykehus. Voksne: <300 mg forventes ingen eller lette symptomer. 1,6 g ga moderat til alvorlig forgiftning.
Det betyr at mengden du tok, potensielt kan ha medført «moderat til alvorlig forgiftning». Her vil det nok være en del individuell variasjon. Nå vet ikke vi hvordan det gikk med deg, men vi håper at det går bra med deg nå. Hva vi i hvert fall kan si, er at dersom det er risiko for overdosesymptomer, vil disse i så fall inntreffe mens rusen har aktiv virkning – ikke i ettertid. Vi håper at du vil ta kontakt med helsepersonell ved behov, f.eks. dersom noe lignende skulle skje igjen – selv om du har en dramatisk bakgrunnshistorie. Dette vil noen ganger være helt avgjørende dersom det står om liv eller død.
Du skriver at du har en far som er veldig streng og som har drept sin bror i æresdrap. Det er veldig alvorlig, og du skal ikke behøve å leve med en sånn trussel. Du skriver også at du er usikker på om dere har lovlig opphold. På denne siden kan du finne kontaktinformasjon til folk du kan snakke med om disse tingene. Trøndelag har så vidt vi kan finne ikke noen helsetilbud til «papirløse», men ta kontakt med dette tilbudet i Oslo, og hør om de kan hjelpe deg.