9- Lite alkoholabstinenser

Hei,jeg har drukket tett de siste årene(hver dag) og har nå bestemt meg for at dette må ta slutt.Har ikke drukket på to dager men jeg har ingen abstinenser bortsett fra litt nattesvette og problemer med søvnen,hva ka grunnen til det være?Er det slik at de kan komme etter en uke eller to?Var overbevist om at de første to tre dagene var værst.eller er det slik at jeg har drukket for lite for å få abstinenser?Jeg er meget overrasket over denne positive opplevelsen
Hilsen Rune

Mann, 54 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Hvilke og hvor sterke abstinenser man opplever er individuelt, og avhenger av en rekke faktorer. Alvorlighetsgraden på abstinensene varierer for eksempel ut ifra alder, genetikk, grad av alkoholinntak og hvor lenge du har drukket. Alkoholabstinenser oppstår som regel mellom 0-3 døgn etter siste inntak. Det kan imidlertid også ta lengre tid. De akutte abstinenssymptomene skal normalt være over etter 1-3 uker, mens mildere symptomer kan vare lengre. Foreløpig virker det jo som at du ikke er særlig plaget, men skulle du bli veldig dårlig vil vi anbefale deg å kontakte helsepersonell.