Jeg har tatt Vallergan 10 mg for første gang. Har ikke hatt problemer med innsovning, men når jeg sover, så spenner jeg meg og ligger urolig. Jeg har attpåtil søvnapné. Så jeg ville ha noe som gjorde meg mindre anspent mens jeg sov. Jeg fikk altså Vallergan. Cirka klokken 24:00 tok jeg 10 mg for å se om det var nok. Jeg trodde det ikke ville virke så voldsomt, siden jeg er en stor overvektig mann. Men jeg våknet først kl 07:00, klarte å stå opp å lage meg frokost og ta mine vanlige piller. Zoloft 75mg og Omeprazol 40 mg. Og ble fort så søvnig at jeg la meg igjen kl 08.00. Jeg våknet igjen kl 16:00 !! Var det kombinasjonen Zoloft og Vallergan som gjorde dette? Eller er dette normalt for en førstegangs bruker av Vallergan?

Mann, 44 år fra Rogaland


RUStelefonen svarer:

Det er vanlig å reagere kraftig på Vallergan når man aldri tidligere har brukt dette, selv om man har stor kroppsbygning. Vallergan er i utgangspunktet en allergimedisin, men som i stadig større grad benyttes mot søvnproblemer da det både er effektivt og lite vanedannende. Vallergan har en halveringstid på ca. 5 timer, noe som kan bety at du nok fremdeles hadde spor av dette i blodet da du tok de andre medisinene morgenen etter. Vi er dessverre ikke kjent med at kombinasjonen Vallergan, Zoloft og Omeprazol skal virke søvndyssende, men vi kan heller ikke utelukke det – her anbefaler vi at du forhører med utskrivende lege og/eller en farmasøyt ved et apotek. I tillegg kan det jo også tenkes at din reaksjon morgenen etter skyldtes Vallerganen alene, og/eller at kroppen hadde behov for mer søvn enn den allerede hadde fått til da.