Tok peth-test hos fastlege, hva skjer videre?

Hei! Gikk til fastlegen min pga depresjon. Valgte å legge alle kortene på bordet, og sa at jeg drakk 3-6 halvlitere hver kveld pga søvn (med unntak), noe som har foregått i 1 år. Legen sa da at han anbefalte totalavhold i 6 mnd frem i tid. I tillegg måtte jeg ta en såkalt peth-test. Ble da veldig redd for at jeg kan risikere å miste lappen, selv om jeg aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand. Legen sa at vi måtte unngå at førerkortet ble dratt inn, men at det er noen nye regler vedr alkohol og førerkort.
Så nå sitter jeg her og er livredd for hva Peth-testen kommer til å vise, og hva som skjer fremover. Blir jeg meldt til Fylkesmannen hvis verdiene er høye? Risikerer jeg at førerkortet blir dratt inn?

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Legen din har sagt at dere skal unngå at lappen inndras. Det er tegn på at dersom du klarer å senke PETH verdiene, vil det gå bra. Hvordan det blir med videre oppfølging, er avhengig av mange faktorer. Først og fremst om du klarer å senke verdiene til neste test. Men også om du er i jobb, er du frisk, er du ung (ja, du er ung!), har du vært mye syk? leververdier bra? er du straffet for fyllekjøring? osv, osv. Alle slike faktorer, legene kaller dem «komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører» er viktige momenter i vurderingen.
Hvis det samlede bildet ser bra ut, er det ikke grunnlag for å inndra lappen.
Det viktigste nå er å ha et nullinntak av alkohol frem mot neste prøve. Går ikke det, så fortvil ikke. Da kan du heller gå over på plan B, som er å drikke så lite som overhodet mulig. 3-6 halvlitere er ikke nok til å gi deg mye abstinens. Så den biten bør være grei. Men du bør tenke på hvordan du skal planlegge dagen din for å unngå å drikke (i hvert fall drikke helt minimale mengder). Legg opp en plan for hvor du skal gå og hva du skal gjøre etter jobb/daglige aktiviteter så du unngår å handle inn øl og unngår å drikke øl. Legg også planer som utelukker drikking – gå i skogen, ved fjorden en tur, gå på trening, gå på kino, teater, les bøker, puss tennene, drikk to lettøl og én liten pils, drikk vann og melk, besøk folk som ikke drikker (bestemor, onkel og tante), jobb overtid så ølsalget er stengt etter jobb, dra i svømmehallen, gå på utstilling, eller – hvis ingen ting annet fungerer – gå på et AA-møte.