Tok en test på min sønn i dag, den viste positiv test på hasj.

Hei hei.
Tok en test på min sønn i dag, han er 17 år. Den viste positiv test på hasj.
Han innrømmet at han hadde røyket hasj en gang. Jeg mistenker at det er mer enn det.
Hva anbefaler dere meg å gjøre?
Jeg tenkte å ta kontakt med helsesøster på mandag. Han har gått med på å la seg teste med jevne mellomrom

Kvinne, 39 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvis han har gått med på det, er det greit med testing. Men han må ville det selv.
Testing er ikke i seg selv en måte å slutte på. Vi vet ikke hvor mye han har brukt, men om han bare har brukt en gang i blant, er det viktigste for ham at han ikke vanker med folk som røyker cannabis. Og det er viktig at han får en gulrot som kan motivere ham. F.eks. lappen, han er jo 17 år. Hvis han bruker cannabis får han ikke lov å ta lappen (helsekrav til førerkort), men hvis han slutter, får han lov – kanskje man kan lage en avtale med ham om hjelp til lappen om han ikke røyker mer?
Ta kontakt med hasjavvenning og spør om han kan være med på et kurs der. Han trenger noen å snakke åpent med som vet hva det handler om og som ikke fordømmer hans bruk. Kontaktinfo hasjavvenning:
Ungdom og unge voksne:
Camilla Wright, avdelingsleder Uteseksjonen i Trondheim | camilla.wright@trondheim.kommune.no | Tlf: 948 73 067
Ta gjerne kontakt med oss over telefonen for flere tips!