«Tilbakevendende» bad trip i form av angstanfall

Hei! Jeg er en jente på 19 som alltid har hatt et ganske dårlig forhold til rus. Jeg har alltid slitt med å faktisk stoppe å ruse meg på noe når jeg først har begynt og dette har medført at jeg har fått i meg veldig store doser av ulike ting. Jeg har havnet på sykehus fordi jeg blandet nesten 1g mdma, 1 vin og 2 jointer. Denne kvelden husker jeg ikke så godt heldigvis men føler den påvirker meg og har ødelagt meg litt. Har også tatt ekstreme mengder kokain sammen med hasj og alkohol. Nå har jeg vært uten alt dette tullet i 40 dager, men får hele tiden angstanfall som er farlig like en bad trip jeg hadde på hasj og kokain. Det som skjer er at jeg først kjenner den kommer, gjerne om jeg er med mennesker jeg ikke stoler 100% på. Så dirrer hele meg, jeg får ikke til å puste, får varme bølger i hele kroppen av og på. Så får jeg tunnel syn. Så klarer jeg ikke se folk i øynene og hele verden bare spinner rundt. Jeg blir også veldig sensitiv for lyd og synet mitt blir på en måte bedre pga tunnelsynet. Men samtidig så ser alt feil ut. Jeg føler også alle hater meg og synes mennesker er rare, skumle vesener Men at jeg er den eneste som forstår dette. Hører også min egen stemme veldig godt og hater den. Føler jeg bare mister all kontroll og at jeg kommer til å forsvinne inn i en psykose eller bli gal. Dette kan vare i 1-2 timer.
Kan dere si meg hva dette kan være? For jeg har en klar følelse av at det ikke bare er panikkanfall. Og om det eventuelt kan gå over?

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
«Flashbacks», det vil si kortvarige gjenerindringer av en rusopplevelse, er et fenomen som kan forekomme ved bruk av enkelte typer rusmidler, hovedsakelig hallusinogener. Derimot er ikke dette veldig typisk for kokain, hasj eller alkohol. Det er selvsagt vanskelig for oss å fastslå konkret hva du opplever, men ut ifra din beskrivelse, kan det godt tenkes at dette «bare er panikkanfall». Hvorvidt din bruk av rusmidler har spilt en direkte, indirekte eller ingen rolle for å utløse disse anfallene, er generelt vanskelig å si. Her vil det være en del individuell variasjon, da dette ofte er et ganske sammensatt fenomen. Men panikkanfall kan i seg selv være hemmende nok, og vi anbefaler at du oppsøker en form for behandling for disse episodene. På den måten kan du få hjelp som er tilpasset din situasjon, hvor dere sammen kan forsøke å komme til bunns i hva dette skyldes, og hva som skal til for å håndtere det, evt. avverge nye anfall.