Hei. Hva tenker egentlig dere i rustelefonen om dagens ruspolitikk? Dere er enige i at forskning viser at alkohol er det farligste rusmiddelet? betydelig farligere enn de fleste andre rusmiddel?
Er det ikke da veldig dobbeltmoralsk å straffe folk for å foretrekke noe annet enn alkohol? å gi dem status som kriminell? Det er så urettferdig!!
Det er så mange som blir voldelige og slemme av alkohol. For ikke å snakke om de som får leverskade eller kreft å dør.
Hvordan kan norges befolkning akseptere denne dobbeltmoralen?? Ser de den ikke selv?

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er i utgangspunktet politisk nøytrale – det er ikke vårt mandat å kommentere ruspolitiske spørsmål. Men vi kan likevel skrive noen generelle ord om det du sier.
Det er helt riktig at alkohol potensielt er et svært helseskadelig rusmiddel, i større grad enn en del andre rusmidler. Dette er også noe helsemyndighetene er fullstendig klar over, som kontinuerlig jobber med å begrense forbruket av alkohol i befolkningen. Tross alt har jo Norge en ganske restriktiv alkoholpolitikk, sammenlignet med en del øvrige vestlige land.
Hvorfor alkohol er lovlig, mens en rekke andre rusmidler er ulovlige, er et komplisert emne. Dette handler nok i stor grad om norsk kultur og tradisjon, vel så mye som om stoffenes egenskaper i seg selv. Alkoholbruk har vært en del av vår kulturelle identitet i lang tid, og har nok derfor også høyere sosial aksept enn andre rusmidler. Hvordan dette vil utvikle seg i fremtiden, gjenstår riktignok å se.
Men: per i dag er det et flertall ved Stortinget som ønsker å dreie narkotikapolitikken i retning en avkriminalisering. Hvor omfattende denne lovendringen blir, når den eventuelt trer i kraft, og hvordan den vil håndheves i praksis, vet vi dessverre lite om før et konkret forslag er utarbeidet (og evt. vedtatt). I mellomtiden kan du følge med på Regjeringens hjemmesider om norsk narkotikapolitikk.