Prosjekt på skolen om kokain

Hei, jeg har et prosjekt på skolen som handler om kokain. Jeg lurer derfor på om det er noe spesielt viktig jeg må ha med i presentasjonen? Har ikke fått så mye informasjon av lærer. Er det noe de fleste ikke vet som jeg bør ha med? Hilsen nysgjerrig elev 🙂

Kvinne, 14 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Godt spørsmål. Du kan klikke rundt på våre sider og finne informasjon om kokain.
Når det gjelder spørsmål om noe de fleste ikke vet , vil vi anbefale deg å skrive litt om hvordan fremstilling av kokain skader miljøet. Det er nok ingen som skriver om akkurat det.
Kokain og miljøforurensing
Mesteparten av kokain i verden produseres i Sør-Amerika. Når man skal fremstille kokain, brukes mange kjemikalier som blandes sammen blader fra koka-planten. Avfallsproduktet som følger av denne kjemiske prosessen, blir rett og slett dumpet på bakken eller i bekker og elver i de områdene hvor de lager kokain. Og dette skjer midt oppi ømfindtlige økosystemer og der mennesker bor. Hvert år er det sannsynlig at millioner av tonn farlig avfall som følge av kokainproduksjon slippes ut i miljøet. Fordi kokain er forbudt, er det ingen som helst kontroll med produksjonen – alt er skjult for myndighetene i landet det skjer. Følgene er ofte katastrofale for miljøet.
Du kan sikkert bruke noen av disse bildene
Her er bilde av noen soldater som står rundt tønner med kjemikalier til kokainproduksjon.
Her er et bilde av hvordan man heller bensin nedi en tønne med koka-blader for å fremstille stoffet.