Partydop eller alkohol?

Var på et utested i Litauen. Hadde drukket 3 små drinker tidligere på kvelden. Drakk så en drink hvor jeg etterpå mistet balansen, ble helt susen i hodet og kom meg så vidt hjem. Prøvde å sove uten hell, men drømte/tenkte på at jeg ville skjære meg med kniv. Syntes det var forferdelig ubehagelig å være som i en hallusinasjon. Kan dette være party dop? Typen min som også drakk av samme drinken klarte heller nesten ikke gå. Jeg har aldri opplevd dette hverken før eller siden, og jeg drikker sjelden mer enn 4 drinker på en kveld

Kvinne, 28 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Hvis det er slik at både du og typen din fikk en reaksjon som var veldig annerledes enn det dere pleier å få etter 4 drinker, er det nok ikke umulig at noen har puttet noe i drinken deres. De mest brukte stoffene til å ha i drinker er hurtigvirkende benzodiazepiner (eks. Rohypnol), ecstasy, ketamin, gammahydroxybutyrat (GHB) og clonidin (et blodtrykkspreparat). Var det noe i drinken deres, er det mest trolig at det enten var GHB eller MDMA.
Du kan lese mer om dette i denne artikkelen hos Norsk helseinformatikk.