Ønsker hjelp til å slutte med hasj

Hei
For 6 år siden var jeg i et forhold som varte i 3 år. Hun gjorde det slutt med meg, men rett før ble hun gravid.
Jeg hadde en stor kjærlighetssorg og klarte ikke å komme over henne. Jeg mer eller mindre dyrket sorgen. Tankene gikk helt i spinn. Jeg kom inn i et miljø som jeg ikke hadde godt av og begynte å ruse meg på hasj. Det gjorde at jeg klarte å komme over henne.
Nå innser jeg at jeg er avhengig og ønsker å få hjelp til å slutte. Jeg er henvist til ARA men er bekymret for at jeg mister lappen hvis jeg går inn i behandling. Lappen er det eneste lyspunktet mitt jeg har igjen. Mister jeg den er det ingen vits for meg å fortsette lenger. Jeg har fast jobb, men er for tiden sykemeldt. For å få videre sykemelding måtte legen min sende meg til en eller annen behandling. Mitt spørsmål er om de fratar meg lappen og kan de gjøre det på bakgrunn av at jeg er henvist til ARA?

Mann, 26 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg et fasitsvar på hva de vil gjøre med lappen din, men det mest sannsynlige er at de vil inndra førerkortet ditt i 6 måneder. Det er veldig viktig at du ikke gir opp av denne grunn!
Det å bli henvist til ARA er ikke i seg selv grunnlag for å miste lappen. Begrunnelsen for å inndra førerkort er som følger «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko.» Selv om din bruk kanskje ikke fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, er det likevel svært sannsynlig at de vil inndra lappen – i noen måneder.
Ta kontakt med fastlegen din (ev. ARA) med én gang og si at du vil begynne å dokumentere at du er rusfri. Jo før du begynner med dette, jo raskere viL du få lappen tilbake.
Du har bestemt deg for å endre livsstil og virkelig ta tak i dette. Det å være uten lappen i et halvt år, er ikke så ille som det høres ut. Det går fort. Det er bare snakk om noen måneder. Når du har dokumentert at du er rusfri. vil du få lappen tilbake. Hvis du klarer å se på det som en motivasjon til å holde deg rusfri, kan det være en svært god ting, faktisk.
Dette bør du huske når du skal slutte med cannabis
• Avhenghengigheten er i første rekke psykisk og sosialt betinget. De symptomene du opplever når du slutter vil gå raskt over. Når du er «ferdig med» cannabis etter noen få måneder, vil du mer eller mindre slutte å tenke på det.
• Sosiale faktorer, nettverk. Du bør ikke henge sammen med folk som røyker cannabis. Det er mye lettere å slutte hvis du ikke gjør det.
• Aktiv livsstil. Fyll tiden med noe, bruk overskuddet ditt på noe. Du vil få mye energi av å slutte, og denne må få et utløp. Trening er et bra alternativ, men også andre aktiviteter eller hobbyer kan være en idé å begynne med.
• Tenk langt fremover. Ikke tenk en eller to måneder fem i tid. Om et års tid vil situasjonen være en annen. Skal du se fremover er det best å se for deg hvordan livet er om et år, fem år, ti år.
• Ta med deg denne erfaringen videre og bruk den når du selv (eller din egen familie eller venner) kommer i utfordrende situasjoner. Da kan det å ha vært gjennom en slik utfordring være en styrke for deg.