Når kan jeg kjøre

Hei, je har drikker 2 cider og 2 sluker av mickifind men føler meg helt edru. Når kan je kjøre at? Slutta å drikke 20.40

Kvinne, 19 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Hvor lang tid det tar før du kan kjøre bil etter å ha drukket alkohol kommer an på hvor høy promille du har. Og hvor høy promille du får kommer an på hvor mye alkohol du drikker, kjønn og vekt.
Det du kan gjøre for å finne ut sånn cirka er å regne ut promillen din, for eksempel ved bruk av en promillekalkulator. Deretter kan du trekke fra 0,15 promille pr. time etter drikkeslutt. Les mer om dette i vår artikkel om promille.