Min mann har store alkoholproblemer

Jeg som ektefelle er sterkt bekymret for min mann som nå har drukket i flere dager.
Han har tidligere etter periode med stort alkoholkonsum hatt anfall med kramper.
Blitt hentet med sykebil 3 ganger og i den forbindelse mistet førerkortet for 1 år.
Og blitt rasende på meg før at jeg har ringt etter sykebil( 113) og at det er min skyld at han har mistet førerkortet.
Sist gang han hadde anfall lot jeg derfor vær å ringe etter sykebil.
Hans datter mener at jeg må prøve å få han tvangsinnlagt for av vending.
Hun er datter fra hans første ekteskap og sier at faren hadde alkoholproblem fra hun var liten. Noe som vil si i over 40 år.
Han er også veldig stygg i ordbruken når han drikker og jeg blir kalt for de styggeste ting.
Jeg trenger nå råd og hjelp hvor jeg kan få hjelp? Kjenner meg helt utslitt.

Kvinne, 67 år fra Rogaland
RUStelefonen svare
Du beskriver en situasjon som virker svært krevende, og vi skjønner godt at du er bekymret.
Du skriver at han er stygg i ordbruken sin, og at han klandrer deg for at han har mistet førerkortet sitt. Vi synes ikke at det virker som noen grei situasjon for deg. Du ber om råd, og lurer på hvor du kan få hjelp.
Når det gjelder deg; Veiledningssenteret for pårørende være et bra sted å begynne. De gir tilbud til alle som er pårørende av rusavhengige, og du trenger ingen henvisning.
Når det gjelder han; Hvis han vil ha hjelp kan han ta kontakt med lege og be om henvisning til behandling. Dersom han ikke vil ha hjelp er det ikke sikkert at det er så mye du kan gjøre. Det er veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Datteren hans snakker om tvangsbehandling, men vi vet at det kan være vanskelig å få til. Hvis dere vil forsøke er NAV instansen som kan fatte et slikt vedtak jmf lov om kommunale helse og omsorgstjenester kap 10.
Vi vil avslutte med å be deg om å ta vare på deg selv i den vanskelige og krevende situasjonen du er i. Det er ikke sikkert at du kan redde han, men kanskje du kan redde deg selv fra er hverdag som ikke er bra for deg? Du kan ikke bestemme hvor mye alkohol han skal drikke, men du kan bestemme hvor mye alkohol du vil ha i din tilværelse.