Medikamenter mot alkoholforbruk?

Hei!
Etter å ha vært i kontakt med lege, må jeg være avholden/moderat med alkohol i 6 mnd frem i tid. For en som har drukket jevnt og trutt gjennom 3 år, finner jeg det svært vanskelig å slutte på dagen. Har aldri hatt problemer med å slutte å drikke, men det å ikke begynne. Dette gjør derfor Antabus uaktuelt, men har vært innom på tanken om å forsøke Campral eller Selincro. Finner svært lite informasjon om disse medikamentene, er dette noe som kan hjelpe meg ifra å drikke?

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Mange finner det vanskelig å slutte på dagen, så da kan det hjelpe å trappe ned en uke først. For ikke å begynne og drikke alkohol igjen kan jo medikamenter som Campral og Selincro være til hjelp. Vi i RUStelefonen vet ikke mer om disse medikamentene enn det som står omtalt i Felleskatalogen. Om noen av de passer for deg, eller om det finnes andre medisiner som vil være til hjelp, bestemmer legen i samråd med deg. Din helsetilstand har betydning for hvilken type medikament som evt. er å foretrekke i din situasjon.
Høyt alkoholbruk skyldes ofte underliggende psykiske årsaker. Vi vet ikke om det er tilfelle for deg, men er det slik at alkohol demper eller tar bort vonde følelser og tanker kan det være lurt å søke annen hjelp. Samtaleterapi eller annen form for rusbehandling behøver ikke være i stedet for medisiner, men som et tillegg. Rusbehandling er underlagt spesialisthelsetjenesten så det er legen din som søker deg inn for annen behandling.