Alkoholproblem

Dersom familiemedlemmer selv ikke mener de har et alkoholproblem, men er beruset hver dag, snøvler og ramler, er kranglete og ufine. På et nivå hvor vi ikke lenger orker å møte opp til middager, juleselskaper, eller kan svare på telefoner etter kl 14 på dagen, hvordan forklare hvorfor vi takker nei til invitasjoner osv? Det blir reagert med et voldsomt sinne dersom vi forsiktig har antydet alkoholinntak som grunn..

Kvinne, 44 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette er tydelig en vanskelig situasjon.  Vi vil oppfordre dere til å være ærlige og si  hva som er grunnen til at dere nå trekker dere unna. Rusbruk kan være vanskelig å snakke om og det er ikke uvanlig at det kan komme sterke reaksjoner fra begge siden. Vi vil derfor tipse deg om vår artikkel «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».  Det er ikke sikkert at denne samtalen i seg selv vil føre til at personen innser sitt problem, og det trenger heller ikke være målet med samtalen. Det at dere er ærlige kan likevel være et første skritt i prosessen, og en faktor som på sikt kan påvirke personen i riktig retning.