Kjærestens russprekk

Hei. Kjæresten min hadde en russprekk fra januar til for 3 uker siden. Vi har vært kjærester i 3 år, og han har vært rusfri i 4. Fra jeg ble kjent med han, har han holdt sitt tidligere liv svært personlig, noe som har resultert i dårlig kommunikasjon og få samtaler. Etter sprekken har han imidlertid tryglet meg om å gå tilbake til han, samt at han nå er svært åpen om seg selv. Han viser og interesse som han ikke har gjort før (utrykker følelser som han ellers har gjemt godt) Jeg er livredd for at dette er hans måte å manipulere meg på ( han er god til det), slik at han skal slippe å måtte være alene. Er det noe jeg burde tenke på? Burde si eller ta opp for å finne ut om det er noe jeg burde være skeptisk til? Han har ruset seg på alt mulig, kam ikke alle navnene men han bruker mye sprøyter og piller. Håper på svar, takk på forhånd.

Kvinne, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si hva som er rett for dere i denne situasjonen. Du skriver at sprekken varte fra januar til for tre uker siden, så vi antar at det betyr at han ikke ruser seg nå.  Det kan nok være greit å prate om hva som trigget denne sprekken i januar, for å forhindre at han/dere kommer i samme situasjon igjen. Kanskje trenger han også noe hjelp i etterkant. Ellers vil vi råde deg til å tenke gjennom hva du aksepterer og hva du ikke aksepterer i et forhold, og holde fast ved det. Hvis du ønsker å fortsette forholdet er det nok greit for dere begge at dere har snakket om hvordan forholdet skal være. Trenger du noen å prate med kan du ringe oss for veiledning på telefon eller kontakte veiledningssenteret for pårørende. Selv om partneren din ikke ruser seg for øyeblikket kan du også ta en titt på artikkelen vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk». Den kan være grei å ta en titt på for å få en god samtale om temaet.