Heroin og Ritalin

Hei!
Hvor lenge sitter heroin i kroppen? Har lest 12-24 timer, men at dere videre gjøres om fra heroin til morfin i kroppen..stemmer dette?
I tillegg lurer jeg på hvor fort Ritalin går ut av kroppen, sett at man har brukt det noen dager. Kunnskapen min tilsier 2-4 dager, og max 5. Men er det uavhengig av bruk på tre dager?
Har urinprøve førstkommende onsdag, og håper jeg går klar da.
På forhånd takk for svar! 🙂

Kvinne, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder heroin og påvisningstid i urinprøver, så stemmer i utgangspunktet begge de tingene du sier. Det omdanningsstoffet som benyttes til å påvise bruk av heroin spesifikt, 6-monoacetyl, vil normalt være ute av urinen omtrent et halvt døgn etter inntak. Men heroin vil også omdannes til morfin og kodein i kroppen, som kan spores med urinprøver i omtrent 2-4 dager etter inntak. I blodprøver vil påvisningstiden normalt være opptil et døgn etter inntak, både for 6-monoacetyl og morfin/kodein.
Når det gjelder Ritalin/metylfenidat, vil påvisningstiden normalt være noen døgn etter siste inntak, muligens noe lengre dersom det er snakk om et større forbruk. I blodprøver er påvisningstiden normalt noen timer etter inntak.
Merk for øvrig at disse tallene er veiledende, og at det forekommer individuelle variasjoner begge veier. Derfor er det vanskelig å gi noen sikre garantier, utover generelle pekepinner.