Barn og rus

Tanten til barna mine er sammen med en som ruser seg. Så har blitt nødt til å bryte kontakten med de så jeg har snakket med barna mine om det og forklart at det er en uenighet.. men de virker forvirret, hvordan snakker jeg med de så de forstår ? Barna er under skolealder.

Kvinne, 25 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å forklare barn noe såpass abstrakt som bruk av rus når de er under skolealder. Men, vi tenker det er en veldig klok beslutning du har tatt; barn skal skjermes fra personer som bruker rusmidler. Barn er ulike og oppfatter ting ulikt, så det beste er nok at du tar kontakt med noen som er vant til å snakke med barn om ting som er vanskelig å forklare. Helsestasjonen der du bor eller familievernkontor vil nok kunne hjelpe deg med dette.