Hei.
Siden jeg ble kjent med kjæresten min hadde han problemer, både rusproblemer og psykiske problemer. I det siste er det skikkelig ille, det siste halvåret har han tatt mye lsd, mdma, 2cb, røyket og drukket alkohol så si hver dag. Han snakker mye om alle har sin vei, egen reise eller at livet er metafor for noe mer og at han ikke er redd for å dø. Jeg har prøvd å snakke med han for å få behandling men han vil ikke, men han TRENGER hjelp. Hva skal jeg gjøre?
Jente, 20 år

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som dere er i ferd med å ta ganske så forskjellige veier i livet. For ham innebærer det å utforske illegale rusmidler sikkert en slags selvrealisering eller vei til innsikt. Men det kan fort bli et problem av dette, og jo før han selv innser det, jo bedre er det for ham. Som du selv sier, det er lite hjelp i å prøve å overtale en som har bestemt seg for at dette er en givende vei å gå. Han vil helt sikkert komme til et punkt der han erkjenner at noe må gjøres, men når det blir er umulig å si. I noen tilfeller tar det lang tid, og for noen kan det være vanskelig å endre på en slik livvstil.
Det du kan gjøre noe med, er dine egne valg. Du kan selv bestemme om du vil velge å være i lag med ham eller ikke. Så lenge han ikke er klar for endring, vil du komme til å bruke veldig mye energi på å skulle overtale ham. Det kan hende at det vil ha mer effekt på ham om du ikke sier så mye om hans eksperimenter/bruk, men finner ut for din egen del hvor dine grenser går.
Hvis du har nulltoleranse for illegale stoffer, er egentlig det eneste du kan formidle til ham at hvis dere tå skal være sammen, forutsetter det at han kutter ut dette. Det kan hende han vil våkne dersom du kutter ut kontakten med ham et par ukers tid. Dersom han da kontakter deg, kan du være veldig tydelig på at du ikke kan fortelle ham hvordan han skal leve livet sitt – det må bli hans eget valg. Men dersom han vil at dere skal være sammen i fremtiden, er det på betingelse av at han kutter ut illegale stoffer. Dersom han trenger hjelp til det, finnes det en rekke muligheter. Og du kan bidra i en slik prosess. Men det første dere må finne ut er om dere har nok felles verdier og ønsker å leve sammen eller om han viser seg å styre livet i en retning du ikke ønsker å gå.