Alkoholslutt og søvnvansker

Hei,
Jeg er en voksen mann som de siste årene har drukket altfor mye. Jeg har vært i en utfordrende personlig situasjon, og har brukt alkohol som «medisin» og som fluktmiddel. Dessverre er jeg priviligert nok til at har hatt tid og penger til dette misbruket. Jeg vet nå at jeg må slutte med alkohol. Jeg skjønner at jeg trolig vil oppleve perioder med søvnvansker og mitt spørsmål er hvor lenge dette eventuelt vil vare. Jeg er i full jobb, så jeg trenger noe søvn i løpet av et døgn.
Jeg vet at jeg må håndtere mitt avhengigshetproblem selv, men kanskje det er mulig å snakke med noe hos dere som kan gi meg råd?
Med vennlig hilsen,
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)

Mann, 48 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så fint at du har tatt avgjørelsen om å kutte med alkoholen! Det er individuelt hvor lenge abstinenser som søvnvansker vil vedvare, men i de aller fleste tilfeller vil man oppleve en gradvis bedring i løpet av noen uker etter avsluttet bruk.
Mange som sliter med alkoholabstinenser føler at det kan hjelpe «å drikke seg ned», altså trappe ned og ikke slutte brått. Dette vil også kunne medføre ubehag, men da litt mindre intenst. En inneliggende avrusning er også et alternativ dersom du ikke klarer å stå i ubehaget alene. Les gjerne våre sider «hjelp til å slutte med alkohol».
Du er hjertelig velkommen til å ringe oss om du ønsker å snakke med oss.
Lykke til!