Vrangforestilling av alkoholrus

Hei,
Jeg har en venn som har opplever vrangsforestillinger i fylla. Det skjer når vedkommende har veldig høy promille, og jeg er usikker på hva det kommer av. Forrige gang vi var i fylla opplevde vedkommende at han var i et annet land, og var fast bestemt på at han ble forfulgt. Dette er ett av flere eksempler hvor hele virkelighetsoppfatningen er forvridd. Dette skjer av og til og kun når han ha høy promille. Har forsøkt å surfe litt på nett om hva det kan være, men uten hell. Håper dere kan gi meg et svar.

Mann, 24 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så lett å gi et fasitsvar på dette. Det er ikke uvanlig å oppleve og utvikle symptomer på psykiske lidelser som en følge av alkoholbruk. Eksempler her er nedsatt stemningsleie, engstelse, nervøsitet, dårligere selvfølelse, lavt energinivå, uro og rastløshet. Folk reagerer veldig forskjellig på høy promille, og dersom forbuket har vært høyt over tid, er vrangforestillinger én av mange reaksjoner som kan forekomme.
Dersom din kompis har hatt i seg andre stoffer  kan det også forsterke eller skape slike reaksjoner. I noen tlifeller kan langvarig høyt alkoholkonsum føre til at brukeren endrer personlighet når hen er full. Vi vet ikke om dette gjelder din venn, men det er jo en mulighet.
Sannsynligvis er den enkleste løsningen for ham å drikke mindre, da det er ved veldig høy promille at dette inntreffer.